Home » Ondernemersnieuws » marketing, pr & reclame » Het effect van bedrukte pennen

Het effect van bedrukte pennen

Geplaatst in: marketing, pr & reclame

De meeste van ons zijn in de jonge jaren mee geweest naar een beurs. Als kind was je vervolgens de hele dag druk met het verzamelen van promotieartikelen, waaronder bedrukte pennen. Later tijdens je studie heb je steeds weer een pen nodig gehad. En omdat pennen nu eenmaal altijd kwijt raken, had je steeds weer een andere nodig. Veel van deze pennen waren bedrukt. Ongetwijfeld heb je je wel eens afgevraagd wat het voor bedrijf was, waarvan de reclame op de pen stond en dit vervolgens opgezocht. Dit is een effect van bedrukte pennen.

Bedrukte pennen

Na je schoolperiode ben je gaan werken en steeds vaker kwam je bedrukte pennen tegen. Wellicht heb je zelf een bedrijf en laat je ook pennen bedrukken met jouw reclame. Omdat de pen een gebruiksartikel voor iedereen is, kunnen pennen overal terecht komen. Het kan voorkomen dat je je eigen pennen om de vreemdste plaatsen terugvindt. Uiteraard is de kans op een order klein, als je via een pen bekend moet worden. Maar omdat reclame van een onderneming op meerdere plaatsen te zien is, kunnen pennen voor herkenning zorgen.

Naamsbekendheid

Naamsbekendheid is daarom een belangrijk effect van pennen met reclame. Je verspreidt immers je naam en logo onder een grote groep mensen. De meeste bedrijven hebben een huisstijl welke terugkomt op brochures, visitekaartjes, de website en eventuele bedrijfswagens. Deze uitstraling wordt door iedereen gezien. Door de een meer bewust dan door de ander. Maar juist een pen met dezelfde kleuren, logo en naam, zorgen voor meer naamsbekendheid. Al heeft iemand niets aan jouw product, hij weet wel wat je doet. Dus als er iemand naar een specifieke leverancier vraagt, kan hij jouw naam noemen omdat hij deze herinnert.

Langdurig effect

Al is je doelgroep nog zo specifiek, dan nog is de kans aanwezig dat een potentiële klant een keer je pen in de hand krijgt. Wellicht op het moment dat hij aan het zoeken is naar het product of dienst die jij levert komt hij een pen tegen. Die kans is natuurlijk niet zo groot, maar de verspreiding van pennen heeft een langdurig effect. Pennen wisselen namelijk steeds weer van eigenaar. Maar ze kunnen ook maanden in een bureaula of een archiefkast liggen. Uiteindelijk komen ze weer tevoorschijn omdat er iemand een pen nodig heeft.

Verspreiding

De verspreiding van je eigen bedrukte pennen lijkt niet belangrijk. Maar als je de doelgroep van je onderneming wilt bereiken, dan is het uitdelen op een vakbeurs het meest zinvol. Ook helpt het om pennen achter te laten bij potentiële, maar ook bestaande klanten. De pennen kunnen dan weer worden gezien of meegenomen door branchegenoten. Denk ook aan het beschikbaar stellen van pennen tijdens lokale evenementen of bijvoorbeeld bij het benzinestation om de hoek.

 

Door bedrukte pennen te verspreiden zorg je met name voor herkenning. Omdat ons brein vaak gedachteloos plaatjes opslaat, kan een pen met een logo voor herkenning zorgen. Er hoeft maar af en toe een situatie te zijn, waarop deze herkenning plaatsvindt op het moment dat er behoefte is aan jouw product of dienst.