Home » Ondernemersnieuws » personeelszaken » Het beste personeel behouden? 4 handige tips

Het beste personeel behouden? 4 handige tips

Geplaatst in: personeelszaken

Heb jij onlangs nieuw personeel aangenomen? Wanneer je de ideale kandidaat hebt binnengehaald wil je deze natuurlijk behouden. Maar hoe zorg je er nu voor dat de nieuwe werknemers bij het bedrijf blijven? In dit artikel geven we vier handige tips die jou op weg kunnen helpen.

Giveaway

De eerste stap die je natuurlijk zet, is het uitdelen van een giveaway in de vorm van een goodiebag of gift. Wat dacht je van bierglazen bedrukken met het logo van het bedrijf? Dit is de perfecte manier om jouw medewerkers tijdens een personeelsfeest op een ludieke wijze te verrassen. Bovendien kun je met bedrukte bierglazen de werknemers persoonlijk bedanken, omdat je de opdruk helemaal zelf kunt bepalen. Naast bierglazen kun je uiteraard ook kiezen voor borrel-, champagne- of wijnglazen!

Opleiding

Hoe kun je nou beter laten zien wat je in huis hebt dan met een opleiding? Uiteraard wil jij de nieuwe medewerkers iets bijbrengen, zodat ze straks goed beslagen ten ijs komen. Zorg er daarom voor dat jij van tevoren duidelijke leerdoelen met de medewerker opstelt, zodat hij of zij direct weet wat het resultaat van de training is. Bovendien kun je met een opleiding de werknemer een schat aan informatie bijbrengen, waardoor deze heel gericht aan de slag kan gaan met zijn of haar vaardigheden.

Unique selling point​

Wanneer je als werkgever op wilt vallen, moet je iets hebben dat jou onderscheidt van alle andere werkgevers in de branche. Zo zou je kunnen overwegen om iets extra’s aan te bieden, door bijvoorbeeld een personal trainer in te schakelen en bootcamptraining te organiseren op het werk. Als duidelijk is wat jouw unique selling point is, zijn de werknemers eerder geneigd om bij jou te blijven omdat je nét iets meer aanbiedt dan een andere werkgever in de buurt.

Promotie

Als je de nieuwe medewerkers heel enthousiast wilt maken, dan kun je ervoor kiezen om ze in het zonnetje te zetten via social media. Tegenwoordig heeft bijna iedereen een social mediakanaal en het is dan ook een populaire manier om nieuwe collega’s voor te stellen. Hierbij kun je denken aan platforms als Instagram en Facebook. Stel de kersverse werknemers voor in een post en vertel hierbij wat hun functie is, wat hun eigenschappen zijn en waarom ze juist voor jouw bedrijf hebben gekozen. Op deze manier stralen ze precies uit wat jij voor ogen hebt en behoud jij het beste personeel!