Je hebt veel tijd besteed aan je marketingcampagne. Je hebt nagedacht over de inhoud, de vorm, de media, je hebt rekening gehouden met doelgroepen en hun interesses en overtuigingen, en dan het is zover: je campagne gaat van start. Het is een spannend moment, omdat je de campagne loslaat in de wereld.
Komt je boodschap aan bij de juiste mensen? Hoe wordt er op gereageerd? Wat wordt er over gezegd en gesproken? Wordt er überhaupt over gepraat? Met online media monitoring hoef je niet in het duister te tasten, maar krijg je gedetailleerd inzicht in het effect van je marketing campagne. Met online media monitoring laat je je campagne los in de wereld, maar houd je ook een oogje in het zeil.
Versnipperd medialandschap
Je campagne is van start en je wilt weten hoe erop gereageerd wordt. Wat schrijven de kranten? Wat zeggen de mensen online? In het huidige versnipperde medialandschap lijkt het schier onmogelijk daar ook maar enig inzicht in te hebben. Kranten publiceren honderden nieuwe artikelen per dag en het internet staat vol blogs waar je als marketeer misschien niet eens weet van heb. Hoe zorg je nou dat je op de hoogte blijft zonder de hele dag elke uithoek van het internet af te struinen?
Een geruststelling: je hoeft dat niet zelf te doen. Daar is online media monitoring voor. Jij kunt zelf niet dagelijks 100.000 websites en blogs in de gaten houden, maar wij wel. Met geavanceerde zoektermen én met meelezende redacteuren weten we precies wat er gezegd en geschreven wordt over jouw merk. We doen zelfs aan realtime online media monitoring. De stroom aan media gaat dag en nacht door, dus zo houden we je ook op de hoogte, zodat je zo snel mogelijk kunt inspelen op dat wat er gebeurt.
Cruciale kennis
Het is cruciaal om goed inzicht te krijgen op de ontvangst van je marketing campagne en op de algemene mening over jouw merk. Niet alleen voor je eigen nieuwsgierigheid, maar ook voor het succes van de campagne en daarmee je bedrijf. Dat kan twee kanten op werken. Enerzijds kan er iets misgaan met je marketing campagne. Er kunnen misverstanden ontstaan, de campagne kan anders landen dan verwacht of wie weet zijn er gevoeligheden geraakt. Hoe eerder online media monitoring zoiets oppikt, hoe beter, want in zo’n geval is het zaak er zo snel mogelijk bij te zijn.
Anderzijds kan je campagne ook veel beter gaan dan verwacht. Als maar de juiste mensen je campagne oppikken en erover gaan schrijven, heb je binnen no time een gigantisch bereik. Ook in zo’n geval ben je blij als je online media monitoring hebt, zodat je weet wat er gebeurt. Je kunt dan inspelen op de positieve artikelen en wellicht zelfs inhaken op leuke reacties. Het kan je een campagne net die boost geven die je zonder online media monitoring zou hebben gemist.
Mogelijkheden
Wil je precies weten wat online media monitoring voor jou en jouw bedrijf kan betekenen? Heb je vragen of bijzondere verzoeken? Neem contact op met je accountmanager om de mogelijkheden van online media monitoring te bespreken.