Home » Ondernemersnieuws » startups » Groter groeien met je bedrijf: hoe pak je dat aan?

Groter groeien met je bedrijf: hoe pak je dat aan?

Geplaatst in: algemeen, startups

Als je een eigen bedrijf hebt, is het natuurlijk een mooi vooruitzicht om hiermee te groeien. Hoewel de aanvangsperiode van je business wellicht met name in het teken staat van de opbouw, is het vervolgens tijd om grote stappen te gaan zetten. Waar kun je dan precies aan denken? We delen onze tips en tricks!

Het financiële plaatje

Om met je bedrijf te kunnen groeien, is er geld nodig om mee te kunnen investeren. Hoewel het natuurlijk het mooist is als je dit uit je eigen winst kunt halen, heb je misschien net dat extra steuntje in de rug nodig. Sluit een lage rente zakelijke lening af, met bijvoorbeeld een flexibele premie van 0,8% tot 2,3% per maand. Het is uiteraard zaak om vooraf een plan op te stellen: waar ga je het geld voor gebruiken? Door dit netjes bij te houden, weet je precies waar je uitgaven naartoe gaan – zo blijf je overal van op de hoogte.

Gespecialiseerd personeel aannemen

Vaak wordt ervoor gekozen om bij de start van het bedrijf voornamelijk alle taken zelf uit te voeren. Begrijpelijk natuurlijk! Voor de groei van je bedrijf kan het echter juist ook helpen om gespecialiseerd personeel aan te nemen. Personeel kun je op verschillende vlakken inzetten – van bijvoorbeeld sales tot contentcreatie. Om maar iets te noemen. Denk erover na op welk onderdeel van je bedrijf je het liefst wilt inzetten qua groei, en ga hierbij op zoek naar professionals om je te helpen. Je kunt hierbij natuurlijk ook zelf bepalen of je aan de slag gaat met freelancers of met personeel in loondienst: het is maar net wat er het best bij jouw bedrijfsvoering past.

Zorg voor herkenbaarheid en aanwezigheid

Hoe graag je het misschien dan ook zou willen: je klanten komen niet vanzelf naar je toe. Daar moet je in de meeste gevallen toch echt zelf voor aan de bak! Zorg daarom dat je duidelijk aanwezig bent. Dit kan in de echte wereld zijn, bijvoorbeeld bij netwerkborrels, congressen en andere evenementen in jouw branche of onder jouw doelgroep. Denk verder aan online aanwezigheid: zorg voor een goede site, zet in op social media en houd dit met regelmaat bij. Zo word je steeds beter herkend, wat kan bijdragen aan de groei van je bedrijf.

Stel een plan op voor de toekomst met haalbare stappen

Het kan op het moment misschien lastig lijken om te bepalen waarin je nu echt wilt groeien met je business. Wat vaak helpt? Nadenken over de toekomst! Begin gewoon eens met dromen: waar wil je over een, twee en vijf jaar staan met je business? Grote kans dat de mooie ideeën daaruit voortkomen. Schrijf ze allemaal op en ga aan de slag met een meerjarenplan. Hierin noteer je – in haalbare punten – hoe je de groei van je bedrijf stap voor stap aanpakt. Een ideale leidraad om te volgen, op naar succes!