Home » Ondernemersnieuws » webwinkel » Gratis verzenden aanbieden: ja of nee?

Gratis verzenden aanbieden: ja of nee?

Geplaatst in: webwinkel

De producten zitten al in het mandje, het is alleen nog een kwestie van de gegevens invullen en betalen, maar dan… De klant komt erachter dat je verzendkosten berekent over de bestelling en klikt je webshop weg. Het merendeel van de online shoppers ervaart gratis levering als doorslaggevende aankoopfactor. Het wel of niet doorberekenen van de verzendkosten is dus een belangrijke commerciële factor in het slagen van jouw webwinkel.

Ben jij benieuwd of het in jouw geval verstandig is om gratis verzenden aan te bieden? Of dat je bijvoorbeeld pas gratis levert bij besteding boven een bepaald bedrag? Wat zijn de nadelen van gratis verzenden? Lees snel verder om meer te weten te komen. 

Voordelen gratis verzenden aanbieden

Hoge verzendkosten zijn een belangrijke reden waardoor klanten besluiten om hun volle winkelwagentje achter te laten. Meer dan de helft van de klanten geeft aan dat ze bereid zijn langer op de levering van hun bestelling te wachten, als dit betekent dat ze minder of geen verzendkosten betalen. Ook plaatsen veel mensen extra producten in hun winkelmandje als ze zo profiteren van gratis verzending. Onderzoek wijst uit dat gratis verzenden tot een gemiddelde verkoopstijging van 10% leidt. Waar mogelijk kies je voor een brievenbuspakket, aangezien de kosten hiervoor lager liggen.

Extra USP

Het vergelijken van prijzen is zeer eenvoudig binnen de e-Commerce. De consument zelf kan op zoek gaan naar de prijzen bij diverse webshops en ook zijn er tal van vergelijkingssites die daarbij helpen. Mensen willen de meeste waar voor hun geld en zo goedkoop mogelijk uit zijn bij een transactie. Het aanbieden van gratis verzending draagt daarnaast bij aan de transparantie. Vooraf weet de klant waar hij of zij aan toe is en komt niet voor verborgen kosten te staan als blijkt dat er een bedrag wordt gerekend voor het verzenden. Op deze kosten is de klant vaak niet voorbereid. 

Experimenteren

Door te experimenteren met gratis verzendkosten, een vast bedrag voor de verzending of gratis verzending boven een bepaald bedrag valt te zien wat de beste conversie oplevert. In veel gevallen kan het verstandig zijn om pas gratis te leveren vanaf bijvoorbeeld €50,- of €75,- omdat dit de kans vergroot dat de consument nog een extra product toevoegt aan de winkelwagen om boven het vastgestelde minimum te komen. Goedkoop pakket versturen door een betaalbare bezorgdienst helpt je om de kosten voor je webshop te drukken.

Gratis retourneren?

Wanneer een consument een product terugstuurt aan de webwinkel, moet de webshop wettelijk gezien de verzendkosten terugbetalen. Ook wanneer je gratis verzending hanteert, want deze verzending is voor de webshop zelf niet daadwerkelijk gratis. In het geval van een gedeeltelijk retour, moeten de kosten die voor de producten berekend zijn worden terugbetaald aan de betreffende. Als webshop kun je wel bepalen dat de consument zelf verantwoordelijk is voor de retourkosten, ter voorkoming dat er fraude gepleegd kan worden.