Reizigers oriënteren zich steeds vaker online en gaan via het internet op zoek naar leuke bestemmingen, hippe adresjes en goede verblijfplaatsen. Dit opent ongelofelijk veel mogelijkheden voor hoteliers. Een manier om deze groeiende groep reizigers te bereiken, is door middel van Google Hotel Ads. We leggen uit wat Google Hotel Ads is, hoe het werkt en hoe je Google Hotel Ads-campagnes optimaliseert.
Wat is Google Hotel Ads?
Google Hotel Ads is een tool die door Google is ontworpen. Het staat hotels, campings en vakantieparken toe om online van extra zichtbaarheid te genieten op de kanalen van Google, ’s werelds meest gebruikte zoekmachine. Niet alleen is men extra zichtbaar, maar Google stuurt reizigers direct door naar de boekingspagina’s van de accommodatie. Dit vergroot het gebruiksgemak voor de reiziger, genereert vertrouwen en zorgt ervoor dat bezoekers gemakkelijker uitgroeien tot gasten. Het vertoont gelijkenissen met andere platformen als Expedia en trivago, met het verschil dat men vaak eerst Google gebruikt om pas dan bij dergelijke portalen uit te komen. Via Google Hotel Ads bereik je de reiziger dus nog vroeger en veelal reeds tijdens de oriëntatiefase.
Aan de slag met Google Hotel Ads
Hoteliers die aan de slag willen gaan met Google Hotel Ads dienen hun Google My Business-formulier goed in te vullen. Het is belangrijk dat alle noodzakelijke informatie aanwezig is. Ook het belang van kwaliteitsvolle foto’s en oprechte, positieve reviews kan uiteraard niet worden onderschat. De foto’s dienen natuurlijk waarheidsgetrouw te zijn, zodat gasten een realistisch beeld kunnen vormen van de accommodatie.
Google Hotel Ads is een krachtige tool om meer gasten aan te trekken. Niet voor niets maken zowat alle grote hotels gebruik van deze mogelijkheid. Bovendien blijf je altijd de eigenaar van de data en heeft iedereen gelijke kansen, zelfs met een nieuw merk. Verder liggen de kosten lager dan bij bijvoorbeeld Booking.com. Het wordt echter al snel heel complex. Daarom adviseert Google om voor Hotel Ads campaigns een Google Hotel Ads-partner in de arm te nemen. Een voorbeeld van zo’n partner die in Nederland actief is, is Adchieve. Dit is een officiële Google Hotel Ads-partner.
Optimaliseren van campagnes
Voor de integratie is een koppeling met het reserveringssysteem gewenst. In de praktijk zijn er nog heel wat extra mogelijkheden om Google Hotel Ads te optimaliseren, bijvoorbeeld door het logo van je merk te tonen binnen Hotel Ads. En er liggen ook gratis mogelijkheden voor het grijpen (Free booking links).
Er zijn talloze knoppen waar je aan kan zitten en die ervoor zorgen dat je beter rankt. Onder andere jouw bod, het inzetten van bundels, het gebruikmaken van highlight extensies, de conformiteit met de prijzen op je website en dergelijke spelen een rol. Een goede Google Hotel Ads-partner als Adchieve zal je helpen bij het optimaliseren van je ranking. Ook bij het bepalen van de biedstrategie (Commissie per verblijf, commissie per conversie, verbeterde CPC) kan je een beroep doen op zo’n expert.