In vrijwel elke branche kom je momenteel vrij gemakkelijk aan personeel, omdat er veel werkzoekenden zijn. Toch is het in de ene branche lastiger dan de andere. Zo is de makelaardij heel gespecialiseerd, waardoor er minder kandidaten in de rij staan voor jou vacature. Verder is natuurlijk de kwaliteit van belang: hoe vind je nou een echt goede werknemer? Wil je goed personeel vinden in de makelaardij? Dan hebben wij zes handige tips die je hierbij helpen!
1. Gespecialiseerd uitzendbureau en websites
Er zijn uitzendbureaus die zich specialiseren in een bepaalde branche, bijvoorbeeld de makelaardij. Hier worden alleen makelaar vacatures geplaatst, waarop alleen geselecteerde kandidaten kunnen reageren. De screening wordt voor een groot deel al gedaan door het uitzendbureau, waardoor je in ieder geval een gedeelte van het werk niet zelf hoeft te doen. Verder kun je je eigen vacature plaatsen op websites waar makelaars hun informatie vandaan halen. Deze sites worden over het algemeen alleen bezocht door makelaars en door mensen die echt gericht op zoek zijn naar vacatures, waarmee je dus al een onderscheid maakt in je selectie.
2. Check de achtergrond en social media
Vóórdat de betreffende persoon bij jou op de stoep staat, is het verstandig eerst een aantal dingen te checken. Zo controleer je de genoten opleiding als eerste, want iemand met een andere opleiding is vaak minder goed voorbereid. Verder check je de referenties die worden genoemd in het cv. Let er daarbij op dat meer referenties niet altijd betekenen dat iemand beter is in het werk: het gaat om de kwaliteit van de referenties. Als laatste check je social media zoals twitter, facebook en LinkedIn. Is iemand erg actief op deze media met betrekking tot de makelaardij, dan is de kans groot dat hij een echte passie heeft voor het vak.
3. Stimuleer je eigen medewerkers
Mond-tot-mondreclame werkt ook omgekeerd. Je kunt je medewerkers benaderen met de vraag of zij goede mensen kennen die geïnteresseerd zouden kunnen zijn. Zij kennen weer andere mensen dan jij, bijvoorbeeld vrienden die tegelijk zijn afgestudeerd. Zo kun je op een relatief gemakkelijke manier op gang komen bij het zoeken naar mensen. Bovendien gaan medewerkers, als je ze goed stimuleert, ook actief op zoek naar nieuw personeel als je aangeeft dat degene die ze binnenbrengen daadwerkelijk kans maakt op de baan. Tenslotte heeft iedereen wel kennissen die nog op zoek zijn naar een baan en die geholpen worden door hun netwerk.
4. Hoe is de kandidaat in de omgang?
Ben je zo ver dat je daadwerkelijk een of meer kandidaten hebt voor je vacature, dan is het zaak om erachter te komen hoe diegene is in de omgang. Goed personeel in de makelaardij moet een bepaalde uitstraling hebben, een bepaalde manier van doen en een bepaalde kwaliteit van werken. Je kunt dit testen tijdens een persoonlijk gesprek, maar je kunt ook andere en meer betrouwbare methodes uitproberen. Zo is het tegenwoordig helemaal ‘in’ om een toekomstige makelaar mee te nemen naar een woning, er de nodige informatie over te geven en te kijken hoe hij de woning aan jou of aan een collega zou proberen te verkopen. Verder is het ook boeiend hoe iemand zich gedraagt in een sociale situatie, bijvoorbeeld tijdens de koffiepauze.
5. Wegkapen bij anderen
Het is absoluut niet chic en kan alleen gebruikt worden als laatste redmiddel: mensen wegkopen bij concurrenten. Dit moet je niet te vaak doen, want dat geeft jouw bedrijf een slechte naam. Doe je het echter eenmalig uit noodzaak, dan is er geen reden om het niet te doen. Je biedt de kandidaat de mogelijkheid te werken tegen betere voorwaarden. Wees je er wel van bewust dat dit de huidige werkgever er vaak toe aanzet ook betere voorwaarden te gaan bieden. Je komt dus vaak wel iets duurder uit als je op deze manier nieuw personeel binnenhaalt – maar anderzijds weet je wel zeker dat het een goede persoon is voor het werk wat hij gaat doen.
Goed personeel vinden in de makelaardij is niet altijd eenvoudig. Je moet er altijd aan denken dat het eerst jou wat tijd zal kosten om een goede kandidaat te vinden. Bedenk wel dat je jouw kandidaat ook het voordeel van de twijfel kunt geven door een proefperiode in te stellen. Laat iemand bijvoorbeeld een maand meedraaien en kijk gewoon hoe het gaat. Soms valt het mee en soms valt het tegen. Goed personeel is in elk geval de moeite die je ervoor doet dubbel en dwars waard!