Home » Ondernemersnieuws » marketing » Geurmarketing booming voor jouw business!

Geurmarketing booming voor jouw business!

Geplaatst in: marketing

Elke ondernemer heeft er dagelijks mee te maken: marketing. We doen er alles aan om op te vallen en vindbaar te zijn, of dat nou digitaal is of fysiek. We hangen grote beeldschermen op en spelen muziek af in onze panden, want we weten tenslotte dat de zintuigen van onze bezoekers niet ongevoelig zijn voor deze prikkels. Wat we echter nog lang niet allemaal doen is de neuzen van onze klanten betrekken bij onze marketingplannen. Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat geuren de emoties van mensen sterk aanspreken. Ga bij jezelf maar eens na wat er gebeurt als je een warme bakker binnen loopt. De geur verleidt menigeen om wat extra’s mee te nemen. Denk bijvoorbeeld ook eens aan de geur bij de tandarts; wordt je al nerveus? En wat doet de geur van een nieuwe auto met je? Precies! Onze neus heeft invloed op onze stemming.

De meerwaarde van een geurbeleving

Onderzoek heeft uitgewezen dat 75% van het winkelend publiek onbewust binnenloopt bij winkels waar het lekker ruikt. Ruikt het onfris dan wil maar liefst 90% van de mensen de winkel het liefst direct weer verlaten. Ook als deze er schoon uitziet.
Lekkere geuren dragen dus bij aan een het aantal bezoeken aan je bedrijf. Bovendien blijven de gasten langer in het pand. Maar het mooiste resultaat van geurmarketing is wel dat het koopgedrag wordt beïnvloed. De juiste geur op de juiste plaats zorgt voor een positieve indruk en een prettige stemming die goed is voor de omzet. Daarnaast zal die specifieke geur als herinnering worden opgeslagen. Zodra een bezoeker deze geur opnieuw ruikt, zal deze geassocieerd worden met jouw onderneming. Zoals een chloorlucht je misschien herinnert aan het zwembad uit jouw kindertijd.

De blijde boodschap van geuren

Er zijn zo’n 9.000 verschillende geuren die ingezet kunnen worden als marketingtool. Maar het is wel van belang dat je de juiste geur kiest die bij jouw product of dienst past. De geur van vers gemaaid gras voor tuincentra of de geur van leer in een meubelzaak. Er zijn ook geuren die ons gevoel aanspreken. Zo wordt het gevoel van veiligheid benadrukt door de geur van vanille en geven citrusgeuren ons een geluksgevoel.
Overweeg je geurmarketing toe te voegen aan de marketingmix, laat je dan adviseren door een specialist die zowel de geuren als de geurmachines aanbiedt. Een specialist kan bovendien een unieke geur voor je samenstellen op basis van jouw doelstelling. Zo wordt je niet alleen meer herkend aan het logo, maar ook aan je eigen geur.
Overigens zijn de geuren absoluut veilig voor mens, dier en milieu.

Verspreiding via geurmachines

Het verspreiden van de specifieke geur gebeurt door geurmachines die ruimtes tot maar liefst 5.000 m2 kunnen bereiken. Deze machines kunnen als stand-alone worden geplaatst of uit het zicht aan de wand worden gemonteerd. Sommige verspreiders hebben zo’n mooi design dat je ze juist in het zicht wil hebben. Er zijn ook versies die geïmplementeerd kunnen worden in het bestaande luchtbehandelingssysteem.
Veel bekende bedrijven hebben geur al als succesvolle marketingtool ingezet, zonder dat we dat zelf beseffen. Maar wie herkent niet de geur van Zwitsal of die van M&M. Wanneer komt jouw geur op de markt?

 

 

 

  1. Jorg
    |

    Helemaal mee eens, voegt meer toe dan je zou verwachten.
    Helemaal als je deze eigen geur ook kunt verwerken in eigen private label producten.