Home » Ondernemersnieuws » algemeen » Gamification inzetten voor je bedrijf

Gamification inzetten voor je bedrijf

Geplaatst in: algemeen

Het redelijk nieuwe concept van Gamification is ontzettend populair; het is een vorm waar Serious Gaming voor organisaties wordt gebruikt, om ze op deze manier bij te scholen of iets nieuws te leren. Verschillende spelelementen worden in de communicatie toegepast om op deze manier de uiteindelijke conversie te verhogen. Mensen worden nu eenmaal ontzettend aangetrokken door het spelen van spellen; we zijn allemaal competitief en iedereen wordt wel vrolijk van een spelletje. Waar veel organisaties al een Onboarding app laten maken, kunnen ze deze nieuwe methoden nu uitbreiden door ook Gamification in te zetten voor het bedrijf. Maar hoe kun je dit nu het beste doen? We geven je een aantal handige tips.

1. Geef een duidelijke impact

Een geweldig mooie animatie zorgt voor meer aandacht en betrokkenheid dan een stuk film van minder goede kwaliteit. Zorg dus dat jouw Gamification concept de juiste tone of voice heeft, een goede uitwerking (van hoge kwaliteit) heeft, en de juiste teksten gebruikt. Spreek de speler direct aan, en blijf deze gedurende de game triggeren om actief bezig te blijven. Probeer het zo persoonlijk mogelijk te maken, voor iedere medewerker die de game speelt.

2. Iedere speler is anders

Houdt rekening met het feit dat iedere medewerker (en dus iedere speler) in je organisatie anders is. Zo heeft de ene al ontzettend veel basisinformatie en is de game zo uitgespeeld, terwijl de ander over minder informatie beschikt en nog steeds vast zit in het eerste level. De ervaringen van iedere speler zijn verschillend, en iedere speler heeft een andere leercurve. Zorg dus voor voldoende variatie zodat sommige spelers zich niet gaan vervelen (wanneer de game te makkelijk is) en andere spelers niet gefrustreerd raken (wanneer het weer te moeilijk is). Je kunt dit bijvoorbeeld doen door verschillende niveaus (makkelijk, moeilijk) toe te passen.

3. De reden waarom

Zorg natuurlijk dat de spelers van je game de juiste motivatie hebben om deze game ook daadwerkelijk te doen. Niet alleen ‘moeten’ ze iets nieuws leren of bekend raken met nieuwe technieken; er moet iets meer tegenover staan. Kunnen de spelers bijvoorbeeld punten sparen waarmee ze uiteindelijk een leuk uitje kunnen plannen? Of maak je een ranking en krijgt de uiteindelijke winnaar een etentje van de zaak?

4. Blijf uitdagen

Hoe leuk een game ook is, wanneer het te vaak herhaald of te makkelijk (of juist te moeilijk) wordt haken veel spelers af. Zorg dus dat je een niveau hebt dat past bij iedere speler, maar houdt de uitdaging erin door de lat iedere keer net wat hoger te leggen. Voeg bijvoorbeeld her en der raadsels toe, stel regelmatig vragen en houd op deze manier de variatie erin.