De juiste winkelinrichting kan een groot verschil maken. Zo profiteer je van meer omzet met een goed ingerichte winkel, waarin klanten kunnen vinden wat ze zoeken en worden overgehaald om een aankoop te doen. Met de juiste winkelinrichting, kan je nieuwe en populaire producten duidelijk aan je klanten tonen. Een bijkomend voordeel van een goed ingedeelde winkel is dat het hier prettig in werken is.
Wist je ook dat een winkelinrichting die af en toe wisselt goed kan zijn voor de omzet? Door direct te kiezen voor flexibele stellingen en kasten, ziet je winkel er steeds weer iets anders uit. Zodra klanten nogmaals binnenstappen, ontdekken ze jouw aanbod helemaal opnieuw.
Winkel aanpassen aan het seizoen
Met een flexibele winkelinrichting, kun je eenvoudig de sfeer van je winkel aanpassen aan het seizoen. Dit is ideaal tijdens de feestdagen en andere bijzondere dagen. Daarbij is het handig om je winkel aan te passen aan de producten die je verkoopt als je seizoensgebonden producten aanbiedt of wisselende collecties hebt. Bij een vast assortiment is het ook leuk om af en toe het interieur te vernieuwen om zo je klanten te verrassen en ze uit te nodigen om regelmatig een kijkje te nemen in je winkel.
Flexibele interieuronderdelen maken het erg gemakkelijk om je inrichting in een paar uurtjes aan te passen. Zo kan je kiezen voor open houten magazijnstellingen die je op verschillende manieren in de ruimte kunt plaatsen of gebruikmaken van flexibele tussenwanden of zuilen. De muur geef je een andere uitstraling door te werken met posters, stickers of foto’s.
Overzichtelijke afdelingen maken
Met houten stellingen creëer je in een handomdraai mini-afdelingen binnen de winkel. Hierdoor maak je het voor je klanten makkelijker om te vinden wat ze zoeken. Dit is zowel een optie als je winkel al jaren hetzelfde interieur heeft als wanneer je een nieuwe winkel in gaat richten. Kleine aanpassingen kunnen al een groot effect hebben. Wees dan ook niet bang om uit te proberen wat werkt voor jouw doelgroep en producten.
Kijk kritisch naar de presentatie van je producten en vraag eens om feedback van je doelgroep. Zo kan je wellicht meer verkopen door minder artikelen naast elkaar te vertonen, door producten van hetzelfde merk bij elkaar te zetten of door juist producten te presenteren op basis van een specifiek kenmerk.
Doelgroep aanspreken
Een winkelinterieur dat je doelgroep aanspreekt zorgt ervoor dat klanten binnenkomen, zo lang mogelijk in je winkel blijven en zoveel mogelijk kopen. Hou altijd rekening met de specifieke wensen en kenmerken van je doelgroep bij het bepalen van de winkelinrichting. De doelgroep speelt ook een grote rol in de keuze voor wel of geen muziek en het soort muziek dat je afspeelt in jouw winkel.