Home » Ondernemersnieuws » mobiliteit » Elektrisch rijden als ondernemer; laadproblematiek en hoge kosten of juist voordelig?

Elektrisch rijden als ondernemer; laadproblematiek en hoge kosten of juist voordelig?

Geplaatst in: mobiliteit

Elektrisch rijden is bezig aan een stevige opmars. Hoewel de auto’s met verbrandingsmotor nog niet verbannen zijn van de Nederlandse wegen, liggen die plannen al wel op tafel. Voor de ondernemers betekent dit een spannende tijd. Is elektrisch rijden nu al iets waar jij je in moet verdiepen of blijf je zo lang mogelijk doorrijden met je huidige bedrijfsauto, bestelbus of complete zakelijke vloot op benzine of diesel?

Het maken van een keuze is niet makkelijk, zeker niet wanneer je niet goed weet waar je op moet letten. Hoog tijd om eens de materie in te duiken, zodat je exact weet wat de voordelen en nadelen zijn.

Het nadeel; de hogere aanschafprijs van een elektrische auto of bus

Hoe je het ook wendt of keert; een nieuwe elektrische auto of bestelbus is duurder dan de gemiddelde bedrijfsauto met een verbrandingsmotor. Dat is een nadeel, zeker wanneer je een bredere zakelijke vloot wilt laten vervangen. In dit kader is het goed om te kijken naar wat je precies zoekt en welke nieuwe modellen aangekondigd zijn. De Volkswagen ID3 heeft de afgelopen maanden veel ondernemers overgehaald om toch elektrisch te kiezen, omdat de instapprijs relatief laag is ten opzichte van de instapprijzen van andere EV’s.

Een optie die zeer goed past bij gevestigde bedrijven, ondernemingen met een bredere vloot of een ondernemer die niet direct wil investeren, is het leasen van elektrische auto’s. De zakelijke leasemarkt wordt op dit moment namelijk gedomineerd door de elektrische auto’s. In dit geval gaat het uiteraard om veel mindere mate om bedrijfsbussen aangezien deze niet geschikt zijn voor zakelijke lease.

Het voordeel; veel minder én lagere onderhoudskosten

Wanneer het gaat om de voordelen van elektrisch rijden, dan komen we eigenlijk direct bij de maandelijkse en jaarlijkse kosten uit. De EV’s zijn goedkoper in wegenbelasting, kosten minder per kilometer, maar vooral op het vlak van de onderhoudskosten zijn de voordelen overduidelijk.

In een verbrandingsmotor zitten veel bewegende delen. Al deze onderdelen zijn onderhevig aan slijtage en moeten op den duur vervangen worden, tenzij zij al eerder kapotgaan en vervangen moeten worden. Aangezien de verbrandingsmotor een ingewikkeld systeem is, lopen de kosten direct flink op. Denk aan het vervangen van een riem van een Volkswagen of Audi waarbij de complete voorkant van de auto eraf moet om bij de riem te kunnen komen.

Bij de elektrische auto vind je veel minder bewegende onderdelen. De elektrisch aangedreven auto heeft daardoor veel minder onderdelen die met regelmaat vervangen moeten worden. Kanttekening hierbij is dat bepaalde onderdelen wel aanzienlijk duurder kunnen zijn, zoals een nieuwe accu of autobanden met wangbescherming om het extra gewicht van het accupakket te kunnen verdragen.

Worden alle kosten bij elkaar opgeteld, dan is de elektrische auto aanzienlijk goedkoper in het onderhoud. Praktisch wanneer je niet te veel maandelijks terugkerende kosten wilt én wanneer je gewoon wilt kunnen rekenen op je auto.

Een nadeel dat hier weer bij genoemd moet worden, is dat zelf sleutelen aan de elektrische auto levensgevaarlijk kan zijn vanwege de hoge spanning. Het uitschakelen van de hoofdschakelaar biedt hierbij lang niet alle garantie die je zou willen.

Hoe zit het met de actieradius en het laden van de elektrische auto?

Vaak wordt lacherig gezegd dat de bedrijfswagen op stroom er alleen maar voor zorgt dat je zelf met een lege accu langs de kant van de weg komt te staan. Dat is in Nederland bijna onmogelijk. Allereerst omdat we het beste laadnetwerk ter wereld hebben, ten tweede omdat de actieradius van de betere modellen prima in orde is. Toegegeven, een model als de Mercedes-Benz eSprinter met een actieradius van 120 kilometer is niet aantrekkelijk voor de meeste bedrijven, maar kijken we naar de Opel Combo-e Cargo (275 kilometer) en de Peugeot e-Partner (ook 275 kilometer), dan is de actieradius al snel groter dan de dagelijks te rijden afstand. Moet er toch tussentijds geladen worden, dan is er eigenlijk altijd wel een laadpaal in de buurt. Daarnaast is het makkelijk om de EV’s ’s nachts op de zaak aan de stekker te leggen.

Is tweedehands eventueel een optie?

Een zakelijke auto tweedehands kopen is vaak geen sterk idee. Je weet niet wat er met de auto aan de hand is, de kosten zijn niet (volledig) aftrekbaar en vaak moeten deze auto’s en bestelbussen op een vroeg moment vervangen worden. Met de nieuwe bedrijfsbussen op stroom die zo rond de € 30.000 (instapprijs, dus uitgeklede versies) beginnen en de mogelijkheden op de leasemarkt, is tweedehands kopen op naam van de zaak geen sterk idee.

Zoek je echter een elektrische auto als particulier, dan kan het juist wel aantrekkelijk zijn om tweedehands modellen te bekijken. Aangezien de meeste leaseauto’s op dit moment elektrische auto’s zijn, komen straks veel dealeronderhouden auto’s op de markt, waardoor de prijs van een gebruikte elektrische auto lager uit zal vallen.

Is dit het moment om over te stappen?

Waar eerder nog veel ondernemers twijfelden over een mogelijke overstap naar elektrisch rijden, zijn er nu steeds meer bedrijven die de stap serieus overwegen. Het is op dit moment al lonend om als zakelijk rijder te kiezen voor een auto op stroom. Enerzijds vanwege de kostenbesparing, anderzijds (en zeker niet minder belangrijk) ook vanwege het imago van je bedrijf. Professionals bij de ANWB en Autoglas Concurrent zien steeds vaker zakelijke rijders met elektrische auto’s, en dit blijft de komende tijd zeker stijgen, aldus de autoglasspecialist. Meer over Autoglas Concurrent kun je lezen op de website van de autoruitaanbieder.

Even wachten kan zorgen voor een grotere besparing op de kosten, omdat het aanbod aan elektrische modellen toeneemt en de prijzen op de tweedehandsmarkt zullen dalen, waardoor er meer mogelijkheden zullen zijn voor alle geïnteresseerden. Tegelijkertijd weten we nog niet exact wat de afschrijfwaarde van de elektrische auto, wat wachten aantrekkelijker zou kunnen maken.

Het beste advies is de cijfers eens op een rijtje te zetten. Wil je een zakelijke EV kopen of leasen? Wat zijn je huidige kosten voor transportmiddelen en wat zou dit worden met de elektrische auto? Door de cijfers naast elkaar te zetten, kun je zien hoeveel je bespaart en hoelang het duurt voordat de elektrische auto zichzelf terugverdiend heeft.