Een goede relatie tussen leidinggevende en de medewerkers is goud waard. Soms wordt dit nog wel eens onderschat. In sommige bedrijven heerst er zelfs nog zo’n duidelijk hiërarchie dat er nauwelijks gesprekken mogelijk zijn tot de ‘topbazen’ en hun personeel. Gelukkig begint het speelveld steeds meer te nivelleren en hebben de meeste ondernemers inmiddels wel door dat je het samen moet doen. Iedereen is even belangrijk. Een goede zakelijke relatie is van essentieel belang voor de werksfeer, maar uiteindelijk ook de productiviteit binnen het bedrijf. Het is de taak van de leidinggevende of de eigenaar van het bedrijf om die goede relatie op te bouwen en in stand te houden. Maar hoe pak je dit precies aan?
Denk aan bijzondere, persoonlijke momenten
Het is voor veel werknemers van belang dat er ook interesse wordt getoond in hun privéleven. Het is goed om soms ook bij bepaalde bijzondere momenten stil te staan. Gaat je medewerkster bijvoorbeeld met zwangerschapsverlof of trouwen? Geef haar dan een kleinigheidje om dit samen te vieren of leg met z’n allen wat geld weg om een groter cadeau te kopen. Is iemand al 12,5 jaar in dienst? Zorg dan ook voor een klein feestje of wat lekkers. Deze bijzondere, persoonlijke momenten zijn goud waard en het is mooi om te zien dat je werkgever hier ook aan denkt. Dat je geen nummertje bent, maar er daadwerkelijk interesse wordt getoond in jouw doen en laten.
Wil je een kleinigheidje opsturen naar een werknemer die al een tijdje thuis zit? Of net een moeilijke periode achter de rug heeft? Ga dan eens op zoek naar brievenbus cadeaus. Deze heb je in alle soorten, maten en prijscategorieën en tonen direct dat je aan hem of haar denkt.
Maak tijd vrij voor een persoonlijk gesprek
Heb je al een tijd niet met een bepaalde medewerker gesproken of het idee dat hij of zij niet lekker in zijn vel zit? Dan is dat een goed moment om een gesprekje aan te vragen. Bespreek hoe het gaat en wat jij eventueel kunt doen om te helpen. Zelfs wanneer het probleem in de privésferen ligt, helpt het al wanneer je medewerker even kan praten en bovenal het gevoel heeft dat je luistert en er bent. Het draait immers niet alleen om de kwaliteit van het werk, maar ook over het welzijn van de medewerkers. Wanneer het met je medewerkers niet goed gaat, heeft dit immers uiteindelijk ook invloed op de prestaties.
Leer beter feedback te geven
Als werkgever kom je er niet onderuit om ook de nodige feedback te leveren. Daar leert het personeel van. Dit betekent echter niet dat je onbezonnen te werk kunt gaan. Wanneer je altijd enkel de negatieve punten belicht, dan kan dit een goede verstandhouding in de weg staan. Leer daarom hoe je mensen goed feedback kunt geven. Dit betekent dat je zowel de positieve- als de negatieve punten belicht en daardoor samen naar een oplossing kunt werken. Geef je medewerkers het gevoel dat jullie het samen doen. Dat is zeer waardevol voor jullie relatie én de kwaliteit van het werk.