Home » E-commerce groeit 3 miljard komende 2 jaar

E-commerce groeit 3 miljard komende 2 jaar

e-commerceNederlanders besteden gemiddeld drie en een half uur per dag aan het surfen op internet vanaf hun computer; twee uur vanaf hun smartphones en drie uur vanaf hun tablets. Dit blijkt uit een uitgebreid onderzoek wat in opdracht van PayPal is uitgevoerd door IPSOS naar het online koopgedrag van de Nederlandse consument. Meer interessante uitkomsten van dit onderzoek zijn:

  • Naast het checken van e-mail, is online winkelen tegenwoordig dé online activiteit die alle generatie Nederlanders met elkaar verbindt. 68% van de ondervraagden tussen de 18 en 54 jaar heeft in 2012 wel iets op internet gekocht. Hieruit blijkt dat de groei in het online shoppen nog altijd doorzet.
  • De e-commerce markt zal naar verwachting stijgen van bijna 10 miljard tot 13 miljard euro in 2015. De grootste groei zal liggen bij de online verkoop van voedsel en drank, maar daarvoor moet de consument nog wel de omslag maken naar online boodschappen doen: momenteel zijn vervoersbewijzen zoals vliegtickets de meest voorkomende online aankoop.
  • De m-commerce voorspelling toont een belangrijke groei: van 0,5 miljard nu tot bijna € 1,5 miljard euro in 2015, waarbij jaarlijks een steeds sterkere groei valt waar te nemen. M-commerce is een groeiende subsector van e-commerce en omvat de aankopen die gedaan worden via mobiel of tablet. De tablet wordt over het algemeen aangenamer bevonden voor online aankopen, omdat smartphones toch vaak een te kleine schermgrootte hebben.
  • Bijna één derde van de Nederlandse consumenten doet aan grensoverschrijdend winkelen. Zij bezoeken de buitenlandse websites voornamelijk vanwege een bredere of andere selectie producten en concurrerende prijsstelling.

Nederlandse omslag naar de ‘Online Commercie’
68% van de Nederlandse consumenten heeft in 2012 wel eens online gewinkeld. Genoemde redenen voor deze omslag naar online winkelen zijn: online winkelen is handiger en gemakkelijker (37%), producten voor lagere prijzen (12%) en dat specifieke aankopen alleen online kunnen worden gedaan, zoals bijvoorbeeld sommige reizen (10%). Op dit moment heeft de reisbranche het grootste aandeel op de online markt. De groei ligt daarentegen juist ligt bij ‘eten en drinken’. De weinige Nederlandse consumenten die online winkelen (nog) vermijden, verklaren hun gedrag door te zeggen dat ze liever ‘in-store’ winkelen (72%), dat ze liever niet op hun bestelling willen wachten (38%), bang zijn voor extra kosten (15%) of ze vertrouwen het doen van online betalingen niet (13%).

De desktop staat nog steeds op de eerste plaats als het gaat om hoe er op internet wordt gesurft. Maar meer dan de helft van de Nederlandse consumenten zegt ook in het afgelopen jaar een ander apparaat te hebben gebruikt om mee te internetten: 58% met een smartphone, 65% met een tablet. Checken van E-mail (90%), bankzaken (72%) en online winkelen (57%) worden het meest gedaan vanaf de vaste computer. Online winkelen wordt, na de vaste computer (57%), het meest gedaan met de tablet (18%).
De tablet wordt het meest gebruikt voor het lezen van het nieuws (54%) of e-mails (51%), voor entertainment (live streaming 35% en podcasts luisteren 22%) en winkelen (18%).

De smartphone is juist weer favoriet voor sociale netwerken (54%), het checken van de sport uitslagen (27%) en instant messaging (27%). Het is duidelijk dat de smartphone een individualistischer apparaat is, waarmee het sociale en persoonlijke leven wordt georganiseerd. De smartphone kan worden beschouwd als een uitbreiding van de persoon zelf terwijl de desktop er is voor het beheren van zaken van de hele familie.

Onderzoeksmethode
In opdracht van PayPal deed IPSOS onderzoek naar het online gedrag van Nederlandse mannen en vrouwen. Het onderzoek vond plaats in maart 2013 onder 799 deelnemers vanaf 18 jaar. De deelnemers aan het onderzoek waren representatief voor de Nederlandse bevolking.

Over PayPal
PayPal is een snelle veilige manier om online te betalen en betaald te worden, zowel online als mobiel als in een winkel. Het stelt rekeninghouders in staat geld over te maken zonder financiële details te hoeven delen, maar mèt de flexibiliteit om te betalen via de door hen gewenste betaalwijze. Met 132 miljoen actieve rekeninghouders in 193 markten en 26 verschillende valuta, maakt PayPal e-commerce wereldwijd mogelijk. In Nederland heeft één op de vier online kopers een PayPal-rekening en kun je al bij 47procent van de Nederlandse webshops met PayPal betalen. Het bedrijf is opgericht in 1998 en gevestigd in Californië. Sinds 2002 is PayPal een eBayonderneming en heeft lokale vestigingen in 21 landen. PayPal Benelux is gevestigd in Amsterdam. Meer informatie is beschikbaar via www.PayPal.nl.