Tegenwoordig is de term SEO niet meer weg te denken uit de wereld van de marketing. Het is een manier om de online zichtbaarheid van jouw bedrijf of product zo groot mogelijk te maken. Waar je vroeger met een advertentie in de krant klanten kon werven, doe je dat nu online met SEO. Maar hoe werkt dit precies en hoe krijg je het voor elkaar dat jouw product of bedrijf op de eerste plek in Google komt te staan? In dit artikel leggen we het snel en eenvoudig aan je uit.
Wat is SEO?
SEO staat voor ‘Search Engine Optimization’. In essentie komt het erop neer dat wanneer iemand op Google zoekt naar een bepaald product, jouw website bovenaan in de zoekresultaten terecht komt. Hier zijn allerlei trucs voor. Een daarvan is ‘linkbuilding’. Dit is het plaatsen van backlinks naar jouw website op andere websites.
Een andere manier is het op een slimme manier verwerken van bepaalde zoektermen op je website. Neem bijvoorbeeld een loodgieter in Amsterdam met een eigen website. Een gerelateerde zoekterm is dan natuurlijk “loodgieter in Amsterdam”. Maar je kunt ook denken aan termen als “boiler reparatie” of “loodgieter Noord Holland”. Door deze termen te verwerken in de pagina’s van de website, is de kans groter dat hij te zien is in Google bij een zoekopdracht. Een bedrijf dat SEO advies in Amsterdam geeft zou hierin kunnen assisteren.
Waarom een SEO-bureau in de arm nemen?
Je kunt zelf een poging wagen en zelf een SEO-strategie uitstippelen. Jij bent immers de expert op jouw gebied. Maar ben je ook net zo goed in zoekmachine-optimalisatie als de SEO experts dat zijn? Hoeveel je ook afweet over je eigen product of dienst die je levert, een SEO-bureau zal beter in staat zijn jouw online zichtbaarheid te vergroten. Deze bureaus hebben jarenlange ervaring met SEO en het schrijven van web-content. Ook kost het vrij veel tijd die je waarschijnlijk voor andere dingen nodig hebt.
Waaruit bestaat een SEO-strategie?
Voor een doeltreffende SEO-strategie gebruikt een SEO-bureau een aantal methodes, te weten de volgende:
- Onderzoek: door research uit te voeren over de markt waar jij je pijlen op richt komt een SEO-bureau erachter hoe het komt dat een concurrent zichtbaarder is dan jij en op welke zoektermen klanten zoeken.
- Het aanpassen van je website: is de inhoud van je website duidelijk en in goed Nederlands geformuleerd? Is de content gericht op de doelgroep die je voor ogen hebt? Zijn er genoeg meta-omschrijvingen verwerkt? Is de structuur geoptimaliseerd voor de zoekmachines? Al deze vragen zijn belangrijk voor een website.
- Unieke content: een SEO-bureau zal ervoor zorgen dat alle informatie op jouw website uniek is en nergens anders online te vinden is.