Detailhandel Nederland weet het zeker: Nederland geeft dit jaar tussen de 510 en 515 miljoen euro uit aan cadeautjes. Dat zou een stijging betekenen van meer dan 4% ten opzichte van vorig jaar. Een van de redenen voor de stijgende uitgaven is wellicht de wijze waarop het feestje wordt gevierd: niet alleen binnen het eigen gezin, maar ook steeds vaker met vrienden en collega’s.
De gehele detailhandel profiteert van de extra Sintomzet. Een groot deel van de geschatte 515 miljoen euro extra omzet wordt besteed aan de randvoorwaarden van het feest. Denk aan het huis dat versierd wordt, de extra luxe diners, de gourmetschotels en de pepernoten en chocoladeletters. Daarnaast worden natuurlijk veel cadeaus gekocht. Dat varieert van cadeautjes voor in de schoen tot luxe cadeaus op pakjesavond. Naast de traditioneel populaire cadeaus als parfum, speelgoed en sieraden vinden dit jaar de games gretig aftrek. Niet alleen de games voor consoles, maar ook traditionele gezelschapsspellen zijn in trek.