» » » De waarde van een duidelijke huisstijl

De waarde van een duidelijke huisstijl

Geplaatst in: promotie & reclame | 0

Het belang van de juiste huisstijl is iets wat bij startende ondernemers vaak wordt onderschat. Het maakt niet uit welke product of dienst je levert, een eenduidige huisstijl biedt je klanten vertrouwen, herkenning en verbinding. Om dit op orde te hebben voor jouw beginnende onderneming is het cruciaal om de eerste indruk blijvend te maken.

Een huisstijl komt terug in de gehele onderneming, zowel online als offline. Bij online activiteiten kan je denken aan de website, social media kanalen en e-mail nieuwsbrieven. En offline wordt de huisstijl gebruikt op briefpapier, visitekaartjes, brochures etc. Een online drukker zoals www.123drukken.nl kan je heel goed helpen bij de uitwerking van deze offline middelen. Vaak bieden ze gepersonaliseerde services aan waarbij ze met je meedenken en het ontwerp gratis bekeken wordt voordat het gedrukt wordt. Door voor een online printer te kiezen ben je verder verzekerd van de beste kwaliteit tegen de scherpste prijs.

Onderdelen van de huisstijl

Een huisstijl omvat diverse onderdelen. Ten eerste is daar natuurlijk het logo dat een weerspiegeling is van de producten of diensten die je biedt. Verder valt het lettertype dat je kiest onder de huisstijl. Zorg voor een lettertype dat past bij jouw organisatie. De kleuren die je gebruikt en de vormgeving van het geheel maken de huisstijl verder af. Deze vier aspecten moeten worden gezien als één geheel voor het ontwerp van de huisstijl. Voorafgaand aan het design moet je je afvragen wat je als bedrijf wilt uitstralen; welk gevoel wil je creëren en wie is je doelgroep.  De huisstijl staat voor jouw identiteit; zowel persoonlijk als van je bedrijf. Als jouw uitstraling niet overeenkomt met het imago kan de boodschap verkeerd overkomen. De juiste huisstijl vertegenwoordigt niet alleen jouw bedrijf, maar versterkt ook het imago van een organisatie. Bedenk verder wat jouw onderscheidt van de concurrentie en communiceer deze Unique Selling Points in je huisstijl als dit mogelijk is. Voor een eenduidige uitstraling, laat je jouw huisstijl op zoveel mogelijk manieren zien. Zo schep je een positief beeld bij je (potentiële) klanten. Denk bijvoorbeeld ook aan bedrukte producten zoals folders, cadeaubonnen en notitieblokken. Hiermee vergroot je niet alleen je naamsbekendheid, maar je komt tegelijkertijd professioneel over.

Offline marketing mix

Naast het laten printen van je huisstijl op drukwerk, kun je, al naar gelang jouw onderneming, ook kiezen voor gepersonaliseerde relatiegeschenken als onderdeel van een offsite marketing mix. Voordat we er erg in hebben, zitten we straks weer midden in de kerst periode. Als bedankje voor het vertrouwen dat jouw klanten in je hebben, kun je ze bijvoorbeeld een fles wijn cadeau doen met een gepersonaliseerd flessenhalslabel.  En uiteraard voorzien van jouw logo. Je klant zal zo’n geschenk zeker waarderen, en het is ook nog eens leuk om weg te geven. Een ander passend relatiegeschenk voor het eind van het jaar is bijvoorbeeld een gepersonaliseerde bureaukalender voor het komende jaar. Op deze manier blijft jouw bedrijf een jaar lang onder de aandacht van de ontvanger.

Deel dit artikel: