Home » Ondernemersnieuws » duurzaamheid » De voor- en nadelen van elektrische en hybride auto’s

De voor- en nadelen van elektrische en hybride auto’s

Geplaatst in: duurzaamheid, mobiliteit

Waarschijnlijk is dit niet het eerste bericht waarin je leest dat elektrische auto’s voor een groot deel de toekomst hebben. Vooral leaserijders zijn de afgelopen jaren massaal overgestapt op half of volledig elektrisch aangedreven auto’s. Dit is uiteraard niet zonder reden, want deze auto’s zijn een stuk milieuvriendelijker en werden door de overheid aantrekkelijk gemaakt middels een lager bijtellingspercentage. Het aantal volledig elektrische auto’s in Nederland was nog nooit zo hoog als nu en zal blijven groeien. Er zijn steeds meer elektrische middenklassers, waardoor elektrisch rijden voor een grotere groep mensen een optie is. 

Verschillen tussen hybride en volledig elektrisch

Hybride auto’s maken gebruik van zowel een verbrandingsmotor als een elektromotor. De plug-in hybride auto’s dienen bij een laadpunt met een stekker opgeladen te worden, maar steeds meer merken leveren hybride auto’s zonder stekker. Deze auto’s laden de accu van de elektromotor zelf op met de energie die vrijkomt bij het remmen. Dit wordt ook wel een regeneratief remsysteem genoemd.

In tegenstelling tot een hybride auto heeft een elektrische auto helemaal geen verbrandingsmotor meer. Dit maakt de elektrische auto een stuk duurder in aanschaf en zorgt voor een kleinere actieradius, maar als leaseauto kan hij weer voordeliger zijn dankzij de steun vanuit de overheid. De CO2-uitstoot van elektrische auto’s is nul en de overheid stelt dat in 2030 alle nieuw verkochte auto’s emissievrij moeten zijn. 

Voor- en nadelen

Hybride auto’s zijn goedkoper in aanschaf, waardoor dit veel gekozen leaseauto’s zijn, maar het verschil in aanschafprijs kan bij een elektrische leaseauto weer terugverdiend worden in de brandstof (elektriciteit). In tegenstelling tot de hybride valt de volledig elektrische auto nog wel in het gunstige bijtellingstarief van 4%, tot een maximaal aankoopbedrag van € 50.000,-. Over alles daarboven wordt 22% gerekend.

Met een hybride auto kan er tot 50% van de kilometers elektrisch gereden worden en is de CO2-uitstoot dus beperkt, maar niet nul. Ter vergelijking:

–  Een gemiddelde benzineauto stoot 113 gram per kilometer uit;

–  Een hybride zonder stekker 87 gram;

–  Een hybride met oplaadkabel 50 gram;

–  Een elektrische auto 0 gram.

Het grootste voordeel van volledig elektrische auto’s is dus dat deze emissievrij zijn. Elektrische auto’s zijn milieuvriendelijker, duurzamer en gebruiken geen fossiele brandstoffen die schaars zullen worden voor onze kinderen, kleinkinderen etc. Naar verwachting zullen de Audi E-tron en de Tesla Model 3  in 2019 en 2020 de populaire elektrische leaseauto’s worden.

Conclusie

Als de hogere vraagprijs en/of het relatief beperkte bereik een belemmering vormen om te kiezen voor een volledig elektrische auto, dan is een hybride de perfecte eerste stap. Voor de zakelijke rijder wordt de hoge vraagprijs van elektrische auto’s gecompenseerd met een lage bijtelling, waardoor het voor deze groep zeer interessant wordt om voor een volledig elektrische leaseauto van de zaak te kiezen.