Home » Ondernemersnieuws » algemeen » De ultieme gids voor het starten met dropshipping

De ultieme gids voor het starten met dropshipping

Geplaatst in: algemeen

Dropshipping heeft de e-commercewereld intussen echt wel veroverd. Deze ondernemersstrategie heeft veel zakenmannen en -vrouwen aangetrokken, omdat ze vooral kunnen focussen op marketingtechnieken en minder op voorraadbeheer. In tegenstelling tot wat men soms denkt, is dropshipping niet zonder risico’s. Als verkoper blijf je verantwoordelijk en moet je rekening houden met het consumentenrecht. Er zijn bovendien niet alleen juridische risico’s, maar er zijn ook fiscale zaken waar je rekening mee moet houden. Veel risico’s kun je gelukkig goed afdekken met de juiste contracten en de juiste rechtsvorm.

Wat is dropshipping?

Dropshipping is een online handelsmethode waarbij je producten verkoopt via je website, maar de voorraad en verzending worden wel afgehandeld door een derde partij. De verkoper is dus niet de leverancier. Jij concentreert je op marketing en klantenservice, terwijl jouw leverancier de logistiek beheert.

Voor- en nadelen van dropshipping

Dropshipping is voor de verkoper erg aantrekkelijk, vanwege de lage opstartkosten, de mogelijkheid om vanuit elke locatie te werken en de flexibiliteit om een breed scala aan producten aan te bieden zonder zelf in een voorraad te investeren. Voor de leverancier is het ook heel aantrekkelijk, omdat hij zich eenvoudig op lokale markten kan begeven en kan focussen op waar hij goed in is: produceren en voorraden beheren. Soms zegt men al eens dat dropshipping voor de consument minder voordelig is, omdat de verkoper natuurlijk een winstmarge hanteert. Toch hoeft dat niet per se het geval te zijn. Dankzij dropshipping hebben consumenten namelijk een lokaal aanspreekpunt waarbij ze hun consumentenrechten kunnen uitoefenen.

Ondanks de voordelen kent dropshipping ook uitdagingen. Er is sprake van felle concurrentie, lage winstmarges, een grote mate van afhankelijkheid van leveranciers en beperkte mogelijkheden op het gebied van branding. Jouw succes hangt grotendeels af van je vermogen om deze uitdagingen effectief aan te pakken en je bedrijf strategisch te positioneren. Daarnaast blijf jij als verkoper het aanspreekpunt bij consumenten die hun consumentenrechten willen uitoefenen, bijvoorbeeld als ze retourneren of als ze hun recht op garantie uitoefenen. Tot slot ben je nog altijd verantwoordelijk voor onveilige producten en nepproducten.

Risico’s beperken met een bv

In theorie kun je als zzp’er een dropshippingbedrijf beginnen, maar dit is geen goed idee. Niet op het gebied van belastingen en al helemaal niet op het gebied van aansprakelijkheid. Het risico is namelijk dat zakelijke schulden ook je privévermogen aantasten. Bij een zakelijk faillissement kun je privé alles verliezen. Daarom kun je maar beter een bv oprichten. Een bv biedt meerdere voordelen, met name wat aansprakelijkheid en belastingen betreft. Als rechtspersoon beperkt een bv je persoonlijke aansprakelijkheid, wat betekent dat je privévermogen over het algemeen beschermd is bij zakelijke schulden of een faillissement. Dit kan bijzonder aantrekkelijk zijn door de vele risico’s die gepaard gaan met dropshipping.

Verder kan een bv fiscaal voordeliger zijn bij hogere winsten, omdat je profiteert van een lager vennootschapsbelastingtarief in vergelijking met de inkomstenbelastingtarieven die van toepassing zouden zijn op eenmanszaken. Het opnieuw investeren van winsten is fiscaal efficiënter in een bv. Bovendien draagt het hebben van een bv bij aan een professioneel imago. Dit kan vertrouwen wekken bij zowel klanten als leveranciers. Een nadeel van een bv: de formele oprichtingseisen. Om een bv op te richten, moet je namelijk een afspraak maken bij de notaris. Er zijn wel bedrijven die je ontzorgen, zoals Firm24. Dankzij dit bedrijf kun je volledig online een bv oprichten.