Per 1 januari wilde het kabinet een nieuwe maatregel invoeren: de forenzentaks. Dit hield in dat de staat belasting zou gaan heffen over de reiskostenvergoeding die werknemers krijgen. De maatregel was het gevolg van bezuinigingen en zou de staat 1,3 miljard op gaan leveren.
Woon-werk-kilometers zouden voor leaserijders dan als privérit gaan gelden, waardoor bijna elke leaserijder bijtelling moest gaan betalen. Dit zou de Belastingdienst weer meer ruimte geven om dit ‘extra inkomen’ meer te belasten. Gelukkig is vorige maand bekend geworden dat de plannen van tafel geveegd zijn door de politiek. Maar betekent dit nu dat je lekker onderuitgezakt kunt gaan zitten? Nee hoor!
Rittenregistratie
Rittenregistratie is op dit moment actueler dan ooit. Dat de forenzentaks is afgeschaft, betekent dat de rittenregistratie goed op orde moet zijn bij de zakelijke rijders die verklaard hebben niet privé te rijden met de bedrijfswagen, of minder dan 500 kilometer per jaar. Je dient te bewijzen dat alle ritten zakelijk zijn om onder bijtelling uit te komen. Handgeschreven rittenregistratie voldoet niet meer.
Vanaf 2013 wil de Belastingdienst een geautomatiseerd systeem voor rittenregistratie invoeren. In samenwerking met de Belastingdienst (BD) heeft onder andere Ctrack een normenkader vastgesteld waaraan de registratie moet voldoen, zoals de wettelijke bewaartermijn.
Voorkom bijtelling
Als de berijder een systeem heeft dat aan het normenkader voldoet, komt hij/zij in aanmerking voor een verlicht controleregime in het kader van Horizontaal Toezicht (BD). De handmatige registratie vervalt hierdoor en de rittenregistratie wordt minder zwaar gecontroleerd. Een systeem moet ingebouwd zijn, geen apps op smartphones of een handmatig bijgehouden registratie.
De verwachting is dat het normenkader eind 2012 als definitief toetsingskader gaat gelden. Hiermee worden afnemers en leveranciers verzekerd van garanties en zekerheden met betrekking tot het voorkomen van bijtelling (boete) en een juiste, betrouwbare ritregistratie.
Als berijder ben je er zelf verantwoordelijk voor dat de rittenregistratie klopt. Dus zorg er tijdig voor dat je systeem aan de toekomstige eisen voldoet!
Richard
Een sluitende rittenregistratie is belangrijk om bijtelling te voorkomen. De berijder is zelf verantwoordelijk om een sluitend administratie aan te tonen als er om gevraagd wordt. Een ingebouwd GPS tracker is handig – omdat je er geen omkijken naar heb – maar heeft een prijskaartje. Smartphone APPs zijn een prima alternatief en (soms) gratis om tegen vele lagere kosten. Op https://www.tankpas-aanvragen.nl/handige-apps-kilometerregistratie/ is een mooi overzicht te vinden van apps. Misschien een tip voor de lezers?