De fiets: is er iets Nederlanders dan dat? Als mensen ons land voor het eerst bezoeken, verbazen ze zich over veel dingen, maar vooral over de fiets en hoe wij hem gebruiken. Ze zien ons met drie boodschappentassen en twee kinderen voorbijkomen. Op de fiets, uiteraard. We gaan naar school op de fiets, naar ons werk. Ja, waar eigenlijk niet heen?
De fiets als vervoermiddel
Voor de meeste mensen die in Nederland wonen, is de fiets toch vooral een vervoermiddel. We gaan ermee naar school, maar ook net zo gemakkelijk naar ons werk. Boodschappen doen? Kan makkelijk, op de fiets. Net als de kinderen naar school brengen, hoeveel het er ook zijn. Kunnen zij zelf nog niet fietsen dan zetten we ze gewoon in de bakfiets. En zijn ze een jaar of zes? Dan fietsen ze gewoon mee, op hun eigen fietsje.
Er zijn weinig landen zo ingericht op fietsers als Nederland. Waar je ook komt, overal vind je fietspaden die je werkelijk overal naartoe brengen. Vrijwel ieder kantoorgebouw, iedere school en iedere winkel is prima per fiets bereikbaar. Je kunt wel stellen dat ons land volledig is ingesteld op fietsers, en daar zijn we trots op.
De fiets als hobby
Naast handig, is de fiets ook erg leuk. Net als in veel andere landen, is fietsen als hobby ook in Nederland aan een opmars bezig. Denk maar eens aan al die wielrenners, die er in het voorjaar en in de zomer massaal op uit gaan. Maar ook zonder racefiets kun je fietsen voor je plezier. Een mooi natuurgebied zie je het best vanaf de fiets, en daarbij maakt het natuurlijk niet uit of dit nu een reguliere fiets of een e-bike is.
Die e-bike is de afgelopen jaren fors populairder geworden. Veel mensen zien er een goede oplossing in voor stukken die zij eigenlijk te lang vinden om op een reguliere fiets af te leggen. Dat kan de dagelijkse rit naar het werk zijn, maar ook een dagje toeren door het land. Op zo’n elektrische fiets gaat dat allemaal opeens een stuk makkelijker.
De fiets van de zaak
Ook de overheid ziet in dat de fiets steeds populairder wordt, en introduceert in 2020 een nieuwe regeling die het extra aantrekkelijk maakt om een fiets van de zaak te leasen. Dit kost je slechts een laag bedrag per maand: 7% van de waarde van de fiets wordt opgeteld bij je salaris, zodat je er belasting over afdraagt. Een e-bike leasen zal waarschijnlijk het populairst worden. De aanschafprijs van zo’n e-bike ligt tenslotte best hoog, als je deze voor een paar euro per maand kunt leasen wordt op de fiets naar je werk gaan opeens een stuk aantrekkelijker.