In dit artikel bespreken we de digitale revolutie van de tachograaf. De smart tachograph zoals de nieuwere tachografen ook genoemd worden, bieden veel voordelen. Een slimme tachograaf kan veel meer met de data die verzameld wordt.
Door middel van GPS kan gezien worden wanneer en waar een voertuig vertrokken en aangekomen is. Hierdoor kan bekeken worden of de afgelegde kilometers en de tijd die daarover gedaan is correct zijn. Bij de eerste generatie slimme tachograaf wordt iedere drie uur de locatie en worden eventuele grenswisselingen geregistreerd. Er komen met de digitale revolutie in tachograph control meer mogelijkheden, dit zal tot uiting komen in de tweede generatie slimme tachografen.
Tachograaf is verplicht
Voor professioneel goederenvervoer zoals vrachtwagens en lichte bedrijfswagens, maar ook voor bussen is een tachograaf verplicht om te hebben. Voor alle voertuigen vanaf juni 2019 is een slimme tachograaf zelfs verplicht. Een inspecteur kan de tachograaf uitlezen om rij- en rusttijden te controleren. Een intelligente tachograaf biedt voordelen, ook op het gebied van inspectie. Zo kunnen bij sommige tachografen al middels DSRC (Dedicated Short Range Communication), op korte afstand de data ingezien worden door de inspecteur om zo te bepalen of de chauffeur aan de kant van de weg gezet moet worden voor een controle. Dit maakt het werk van de inspecteurs makkelijker, maar heeft ook voordelen voor het transportbedrijf of de bedrijfsleider. Denk ook aan de chauffeur, die als hij door de voorselectie komt, gewoon door kan rijden.
Altijd data inzien met een slimme tachograaf
Met de digitale tachograaf transportsoftware kan de tachograaf uitgelezen worden met dezelfde software als die voor inspecties gebruikt wordt. Zo zijn er geen verrassingen achteraf. Of de wagen nu in Nederland of in Roemenië rijdt, er is altijd toegang tot de actuele data. Daarnaast kunnen overtredingen op een inzichtelijke manier bekeken worden. Geen ingewikkelde data meer, maar informatie die door een bedrijfsleider en door de chauffeur makkelijk te begrijpen is. De digitale revolutie van de tachograaf maakt het mogelijk om gedeeltelijk genomen rusttijden en rusttijden op bijvoorbeeld een veerboot moeiteloos te verwerken.
De toekomst van de tachograaf
Nu we steeds meer smart oplossingen zien in de transportwereld, is de verwachting dat de digitale revolutie van de tachograaf hier naadloos in mee zal gaan. De verwachting is dat data steeds meer mogelijk maakt om realtime beslissingen te maken. Overtredingen zullen minder gemaakt worden wanneer de bestuurder en bedrijfsleider de juiste informatie ontvangt. Daarnaast zal de digitale tachograaf in de toekomst steeds beter beveiligd zijn. Denk aan een beter beveiligde verzegeling met uniek nummer die van “cradle to grave” gevolgd kan worden. Ook zal uitlezen steeds sneller gaan, waardoor er minder tijd verloren gaat. Aan de andere kant maken de toenemende mogelijkheden het kalibreren van de tachograaf moeilijker. Er zal meer online gedaan moeten worden waarbij er een gevaar is in fouten maken. Dit kan namelijk als fraude gezien worden met sancties tot gevolg. Naast het slimmer worden van de techniek zal er dus geïnvesteerd moeten worden in kennis.
Wanneer overstappen naar de nieuwe generatie tachografen?
Voor iedere transportonderneming is het een belangrijke vraag wanneer over te stappen. Nu heb je dit deels zelf in de hand en deels bepaald de overheid dit. Voor nieuwe voertuigen is de digitale tachograaf al verplicht. In 2023 is de verwachting dat de nieuwe generatie smart tacho’s verplicht zal worden. Zorg ervoor dat je op de hoogte bent van de regelgeving en bekijk ook zeker de voordelen die het voor jou heeft. Want hoewel het complex lijkt, kun je met een slimme tachograaf besparen en jouw chauffeurs een prettige rit bieden.