Print is dood. Alles wordt digitaal. Je hoort het de goeroes bijna roepen. Al een flink aantal jaren is de gedachte dat drukwerk uit het marketingveld verdwijnt en vooral online de enige en beste manier is om (potentiële) klanten te bereiken. Maar de fysieke brochure en magazine maakt een comeback. Nieuwsbrieven en online advertenties worden steeds meer als storend ervaren en een lekker papiertje in de hand geeft een speciaal gevoel.
Volumes
Natuurlijk worden de volumes wel aanzienlijk kleiner. Veel nieuws wordt online geconsumeerd en het telefoonboek heeft niemand meer nodig. Hetzelfde geldt voor briefpapier en enveloppen, steeds minder stukken ontvang je per post. Er worden dus steeds minder eenheidsworsten gedrukt, maar meer informatie op maat gemaakt. Daardoor verschuift de markt van grote naar kleine oplages.
Mooiere afwerkingen
Omdat de oplages kleiner worden wordt de mogelijkheid om iets speciaals te doen met je magazine of brochure een stuk groter. Zo kost het vaak slechts ietsje meer om het omslag netjes te lamineren. Daarnaast heb je veel keuze in het type afwerking: je kunt de brochures en magazines nieten, binden met een spiraalbinding of afwerken met een mooie lijmbinding waardoor je boekwerk een mooie rechte rug krijgt.
Direct bij de doelgroep
Een techniek die steeds meer terrein wint is digitaal drukken. Deze techniek zorgt ervoor dat je hoge kwaliteit drukwerk krijgt met zeer lage opstartkosten. Perfect voor kleine oplages. Het voordeel hiervan is dat je zelfs je doelgroep kunt opsplitsen en per segment een aparte brochure kunt sturen. Een man van 65 heeft waarschijnlijk geen behoefte aan een advertentie voor luiers en een jongen van 20 waarschijnlijk geen behoefte aan mascara. Zo zorg je dat de ontvanger gepersonaliseerde content ontvangt. De prijzen hiervan zijn de afgelopen jaren ook flink gedaald door de opkomst van online drukkers. PeterPrint is bijvoorbeeld een online drukker waar je heel voordelig brochures en magazines kunt laten drukken. Helemaal op maat.
Online of offline?
Zoals je hebt kunnen lezen heeft zowel online als offline haar bestaansrecht bewezen. Gedrukte magazines en brochures zullen nog heel lang blijven bestaan maar krijgen gewoon een specifiekere toepassing. Het biedt juist kansen: een perfect gedrukt product is tegenwoordig een luxeproduct terwijl dit vroeger heel gewoon was. Goed voor de attentiewaarde en daarom ook voor de conversie!