» » » De basisstappen bij het starten van je eigen onderneming

De basisstappen bij het starten van je eigen onderneming

Geplaatst in: algemeen 0

Een eigen bedrijf beginnen is he-le-maal hip tegenwoordig. Veel mensen beginnen daarom ook hun eigen bedrijf omdat dit eigenlijk super makkelijk kan, maar lopen al snel tegen veelvoorkomende problemen aan. Ondernemen is namelijk niet niks en vergt veel tijd en aandacht. Heb jij een super goed idee en wil je je eigen bedrijf beginnen? Lees dan dit artikel door met handige tips en tricks over ondernemen.

Een goed plan is de basis

Een goed idee is natuurlijk heel erg belangrijk, maar je kan geen bedrijf beginnen zonder een goed plan. Een goed plan is namelijk de basis van het succes van jouw bedrijf. Ga daarom even rustig zitten en zet jouw idee op papier. Dit hoeft geen ondernemingsplan te zijn van 50 pagina’s, maar het gaat er meer om dat je over bepaalde zaken na gaat denken. Zo is het belangrijk om kansen en bedreigingen, de concurrentie en potentiële klanten in kaart te brengen. Heb jij niet genoeg geld om je begin bedrijf te beginnen? Dan is dit ook het moment om na te denken over hoe jij investeerders wilt werven.

En dan..

Als je eenmaal duidelijk hebt wat jij wilt doen kun je beginnen met ondernemen. Kies een rechtsvorm en schrijf je bedrijf in bij de KvK. Zodra je je weet hoe je bedrijf gaat heten is het belangrijk om te kijken of deze domeinnaam nog beschikbaar is op het internet. Dit is ook het moment om bijvoorbeeld een website en sociale mediakanalen aan te maken.

De administratie

Veel mensen zijn in het begin zo druk bezig met hun eigen onderneming, dat ze eigenlijk een van de belangrijkste onderdelen vergeten, namelijk de administratie. Dit wordt door veel mensen ook gezien als een van de saaiste onderdelen van ondernemen maar is toch heel erg belangrijk. Hoe kan jij zorgen dat jij van het begin je administratie op orde hebt?

  • Ruim je werkplek op: Dit lijkt misschien heel erg logisch maar wordt toch door veel creatieve ondernemers vergeten. Een opgeruimde werkplek zorgt voor veel meer rust en een efficiëntere werkwijze. Om jouw kantoor opgeruimd te hebben zou je bijvoorbeeld stellingen aan kunnen schaffen waar je alles netjes in kwijt kan.
  • Veiligheid: Naast het opruimen is het ook belangrijk op gevoelige informatie in een kluis op te bergen. Koop daarom bijvoorbeeld een lockerkast waar je al deze documenten in kwijt kan.

Hopelijk heb je nu genoeg tips om jouw bedrijf op te zetten. Onthoud dus altijd dat je idee op papier zetten heel erg kan helpen, je veel zaken moet regelen zoals je website en dat administratie key is binnen je bedrijf!

Deel dit artikel: