Home » Ondernemersnieuws » algemeen » Data is het nieuwe goud

Data is het nieuwe goud

Geplaatst in: algemeen

Waarschijnlijk heb je de oneliner “Data is het nieuwe goud”  al vaker gelezen. Het klinkt cliche, maar met data zijn de mogelijkheden eindeloos. De non-fictie film “Moneyball” met Brad Pitt in de hoofdrol is misschien hier wel het beste voorbeeld van. Met behulp van data bereikt het honkbalteam “Oakland Athletics” met een klein budget de absolute top. Ook jij kan met een klein budget, een grote impact maken door gebruik te maken van data. Wij vertellen je in dit blog precies hoe je dit kan doen met webinars!

Verzamel data

Het verzamelen van data met webinars staat bij veel organisaties steeds hoger op de agenda. Een webinar geven is voordelig, je hebt lage kosten en je hebt een groot bereik. Iedereen kan namelijk vanaf elke locatie een webinar geven en volgen. Bovendien verzamel je met webinars veel data zonder daar iets voor te doen. Je ziet wie je webinars kijkt en wie niet, wie live of liever de replay bekijkt. Daarnaast heb je een duidelijk overzicht wie het hele webinar heeft gekeken en wie na een bepaalde tijd vertrok uit je webinar. Zo zijn er veel dingen die je leert over jouw doelgroep en je krijgt hierdoor interessante inzichten waar je niet eerder over hebt nagedacht.

Next-level data verzamelen

Met webinars kan jij je marketing naar een hoger niveau tillen. Webinars hebben een aantal handige next-level features als het gaat om het verzamelen van gegevens.

Tijdens het webinar kan je gebruik maken van verschillende interacties om nog meer over je doelgroep te weten te komen. Je hebt interacties zoals polls, call to actions en quizzen. Met deze interacties vergaar je informatie van deelnemers die je later of tijdens het webinar kan gebruiken en analyseren.

Daarnaast kan je ook registratievelden toevoegen, zodat de inschrijvers van een webinar je al van te voren data geven. Naast het standaard veld ‘voornaam’ en ‘e-mailadres’ raden we aan om bijvoorbeeld: telefoonnummer en bedrijfsnaam te verzamelen. Dit geeft je een duidelijk inzicht in wie je webinar bekijkt.

Data beoordelen

Na je webinar is het tijd om de data te analyseren en te kijken of je de doelgroep kan segmenteren. Een van de dingen die je kan doen, is een spreadsheet maken en extra informatie toevoegen over de bedrijven die het webinar hebben bezocht. Met die informatie zie je direct wat voor soort bedrijf het is, hoe groot de organisatie is en beslis je of het bij jouw product of dienst past.

Vervolgens kan je alle data van het webinar exporteren in een spreadsheet. Je kan filteren op antwoorden die deelnemers invullen bij de interacties, op deze manier kan je zien of deelnemers overeenkomsten hadden in de antwoorden die ze gaven. Dat is interessante data, omdat je hiermee segmenten kan maken. Bijvoorbeeld: een segment met kijkers die werken bij bedrijven met meer dan 100 werknemers, die allemaal de voorkeur gaven aan onderwerp A boven onderwerp B. Daar kan je vervolgens geautomatiseerde en persoonlijke berichten naar sturen!

Eindeloze mogelijkheden met webinars

De mogelijkheden zijn eindeloos als het gaat om het verzamelen van data en gericht je doelgroep bereiken met webinars. Jij bepaalt welke data je verzamelt en wat je ermee doet. Het belangrijkste is dat je door het analyseren van de data, je doelgroep echt leert begrijpen. Dit stelt je instaat om heel persoonlijk naar bepaalde segmenten uit je doelgroep te communiceren. Persoonlijke berichten, aanbiedingen en kortingen behoren tot de mogelijkheden om jouw doelgroep aan te trekken. Bovendien is er waarschijnlijk een bepaald segment dat je absoluut als klant wilt binnenharken. De software van WebinarGeek is het middel anno 2022 om dit verwezenlijken!