Home » Ondernemersnieuws » algemeen » Coolblue sluit losse webshops

Coolblue sluit losse webshops

Geplaatst in: algemeen, webwinkel

Voor menig startend ondernemer met een webshop is Coolblue een lichtend voorbeeld. Gestart in 1999 (ja, toen al) en eigenaar van meer dan 300 gespecialiseerde webshops. Een slimme tactiek, al die gespecialiseerde shops met hun eigen internetadressen, want ze staan gegarandeerd bovenaan in de zoekmachines. Maar achter de schermen werd het kennelijk allemaal iets te ingewikkeld en nu hebben ze bij Coolblue besloten het aanbod samen te voegen tot één site per land (nu nog Nederland en België).

Dat kunnen ze nu ook doen natuurlijk, omdat Coolblue inmiddels een gevestigde naam is, op het niveau Bol en Wehkamp. Dit zegt ‘beginbaas’ Pieter Zwart er zelf over: “Het overgaan naar één domein was best spannend. De commerciële consequenties zijn gigantisch groot: nu kunnen we sneller gaan automatiseren en doorontwikkelen. Ik kijk ernaar uit om de vele mogelijkheden verder te gaan uitbouwen”.

Het doorgroeien onder één domein betekent onder andere dat Coolblue beter gevonden wordt door Google. Ook kunnen marketingcampagnes voortaan steeds slimmer ingezet worden: volledig geautomatiseerd, door een zelflerend systeem. Dit betekent meer mogelijkheden op bijvoorbeeld het gebied van adverteren, cross-sell en up-sell en tegelijkertijd minder handwerk. Bovendien wordt het voor het e-commercebedrijf gemakkelijker om de website te vertalen.

Deze stap is voor Coolblue waarschijnlijk logisch en zelf onvermijdelijk als het bedrijf wil groeien, maar als starter met een webshop is het geen gek idee om de oorspronkelijke gedachte van het bedrijf te kopiëren. Het kost je meer tijd en ook meer geld omdat je niet één maar meerdere sites moet onderhouden, maar dat is beter dan jaren worstelen om überhaupt gevonden te worden. En wie weet belandt jouw winkel ook ooit in de Wikipedia.