Er zijn tal van mogelijkheden om te communiceren via internet, zowel voor particulieren als bedrijven, en bijna allemaal maken we er vrijwel dagelijks gebruik van. Voor bedrijven is het, net als voor veel personen, zelfs een stuk gemakkelijker geworden om contact te houden met klanten en andere relaties.
We communiceren de hele dag door
De mens is van nature een communicatief wezen. Ieder gesprek dat we voeren, maar ook iedere keer als we een ander aankijken, zijn we feitelijk aan het communiceren. We zeggen iets, of stralen iets uit, en laten de ander op deze manier iets weten, bedoeld of onbedoeld.
Door de opkomst van het internet is de manier waarop we communiceren veranderd. Velen zeggen dat we minder zijn gaan communiceren, omdat we alleen maar de hele dag op ons schermpje staren. Dit is deels waar. Doordat we zo gefocust zijn op het schermpje voor onze neus, zien we de personen waar we normaal gesproken contact mee zouden hebben nog wel eens over het hoofd. Wat echter vaak wordt vergeten is dat er op dit schermpje ook allerlei communicatie plaatsvindt. Velen stellen zelfs dat het internet het voor hen gemakkelijker heeft gemaakt om te communiceren, terwijl anderen zich zorgen maken dat het door het steeds maar online zijn steeds lastiger wordt om af en toe eens een uurtje niét te communiceren.
Bedrijven zijn altijd bereikbaar, ook als er niemand aan het werk is
Dankzij het internet hebben bedrijven de kans gekregen om 24 uur per dag bereikbaar te zijn, zelfs op momenten waarop er niemand aan het werk is. Er is altijd de mogelijkheid om even een mailtje te sturen, wat kan worden beantwoord zodra het bedrijf weer bemand is.
Ook telefonisch zijn bedrijven dankzij het internet veel beter bereikbaar. Bellen via internet geeft veel mogelijkheden die bellen via een vaste telefoonlijn niet biedt. Via een digitale telefooncentrale kunnen alle binnenkomende gesprekken automatisch worden doorverbonden naar een medewerker die op dat moment beschikbaar is, of dit nu op kantoor, onderweg of thuis is. Er kan worden gewerkt met vaste telefoons die geschikt zijn voor bellen via internet, maar net zo makkelijk kunnen gesprekken (al dan niet automatisch) worden doorgeschakeld naar mobiele telefoons.
Dit geeft bedrijven de vrijheid om het thuiswerken verder aan te moedigen, zonder hierbij de bereikbaarheid uit het oog te verliezen. Zelf de medewerker die verantwoordelijk is voor het aannemen van de centrale telefoonlijn, kan dit op deze manier vanaf een locatie naar keuze doen, zonder dat iemand hier iets van zal merken. Altijd bereikbaar, maar toch een stuk meer vrijheid: ideaal voor bedrijven.