Je bent ondernemer en trots op je bedrijf. Dat laat je naar buiten zien door een mooie huisstijl, een gestructureerde website en vast ook foldermateriaal en mooie visitekaartjes. Alles natuurlijk in stijl met die huisstijl, waar je ook de nodige aandacht en zorg hebt gegeven. Want de uitstraling van je zaak zegt iets over je professionaliteit. Een mooi logo vertelt iets over jou en je onderneming. Als je de reclame uitingen goed verzorgd hebt, zien je klanten dat je serieus bent in je werk.
Het belang van je huisstijl verder doorvoeren
Mensen zijn tegenwoordig steeds meer visueel ingesteld. Het internet heeft hier in belangrijke mate aan bijgedragen. Kinderen groeien op met beelden die hen iets willen vertellen, het is een communicatievorm geworden die niet meer weg te denken is. Instagram en Snapchat is de tweede generatie social media waarbij je (vooral) met beelden communiceert. Waar ik maar mee wil zeggen dat beeld (de manier waarop je jezelf visueel laat zien) alleen maar belangrijker wordt. Ben je vooral online actief, dan is het letterlijke beeld dat je van je bedrijf neerzet al het allerbelangrijkste aspect voor succes. Is je website verouderd, stoffig en saai, dan zal je de bezoeker niet boeien, welke mooie woorden je ook gebruikt om ze toch nog binnen te halen…
Met je huisstijl communiceren
We nemen even een voorbeeld erbij dat iedereen kan herkennen. Je bent voor je administratie op zoek geweest naar een nieuwe boekhouder. Nadat je op internet hebt georiënteerd, ben je klant geworden bij het boekhoudkantoor die je aandacht vast heeft weten te houden. Waarschijnlijk door het goede verhaal of de scherpe tarieven, maar wat als eerste je aandacht zal hebben getrokken is de goed opgebouwde, overzichtelijke en duidelijke website. Wellicht ondersteund door het juiste logo dat je onbewust aansprak en met je communiceert.
Na een paar weken ben je bij je nieuwe boekhoudkantoor voor een bezoekje. Een frisse kantoorruimte, een opgeruimde sfeer. Overzichtelijk, dat vooral. Je gastheer trekt uit een grote kast met ordners een map eruit waar de naam van je bedrijf op staat. Alle mappen in die kast lijken speciaal voor het boekhoudkantoor ontworpen te zijn. Netjes en overzichtelijk, passend in de huisstijl en met het logo van het bedrijf. Zonder ook maar één woord te zeggen, heeft je gastheer al heel direct iets met je gecommuniceerd. Bijna in je onderbewuste vertelt het je iets, namelijk dat dit kantoor de zaken goed op orde heeft. Dat het overzicht heeft en je erop kunt vertrouwen dat er accuraat gewerkt wordt. Kortom, het vertelt je iets over de professionaliteit van het bedrijf.
Laat je huisstijl voor je werken
Deze fictieve situatie laat zien hoe je jouw huisstijl voor je kunt laten werken. En dat is een heel goed idee. Je huisstijl bestaat al, je moet het alleen nog maar verder benutten. Het voorbeeld van de persoonlijk voor jou bedrukte ringbanden laat zien dat je met kleine aanpassingen nóg meer uit je reclame-uitingen kunt halen. Je vertelt je verhaal, zonder je zelf uit allerlei overbekende clichés hoeft te putten, die alleen maar overkomen als een goedkoop reclamepraatje. Je communiceert door een simpele handeling, door middel van je al bestaande huisstijl. Doordacht doorgevoerd tot in de minstens net zo belangrijke details.