» » » Branding: vier tips voor een optimale inzet van promotiemateriaal

Branding: vier tips voor een optimale inzet van promotiemateriaal

Geplaatst in: promotie & reclame | 0

Om een sterk merk te creëren is consistentie belangrijk. Toch komt merkbelevenis nooit zomaar uit de wolken vallen. Marketingacties zijn cruciaal om bekendheid te genereren. Ook promotiemateriaal kan daaraan bijdragen. Anderzijds verloopt het inzetten van promotiemateriaal lang niet altijd van een leien dakje. Individuele acties waarbij de merkidentiteit verloren lijkt te gaan, zijn nog steeds een spijtige realiteit. Met onderstaande vier tips zet je jouw promotiemateriaal optimaal in om zo ook bij te dragen aan de bredere merkbekendheid.

# 1. Aansluiting met de merkbelevenis

Het promotiemateriaal dient in de eerste plaats zorgvuldig gekozen te worden. Het beschikbare budget kan de keuze voor het promotieartikel mee bepalen, maar mag niet doorslaggevend zijn. Is jouw merk een pionier in zijn branche en focust het zich voornamelijk op innovatieve producten en diensten? Dan loop je met een low-budget pen natuurlijk al snel een blauwtje. Zowel de uitstraling als de kwaliteit van het promotieartikel moet aansluiten bij de kernwaarden van het bedrijf, de uitstraling van het merk en de campagne waarvoor je kiest. Inspiratie nodig? Surf dan even naar Reclameland.nl en ontdek welk promotiemateriaal er zoal beschikbaar is.

# 2. Wees origineel

Het doel van het promotieartikel is duidelijk: bouwen aan (h)erkenning. Herhaling helpt om merkbekendheid op te bouwen, maar originaliteit werkt des te beter. Kies daarom voor promotieartikelen die aansluiten bij jouw onderneming, maar weet dat ook een figuurlijke link het steeds opnieuw goed doet. Bij het bedrukken neem je niet louter het logo of de bedrijfsnaam op maar kies je voor een slagzin of een slogan. Best laat je die ook aansluiten bij de uitstraling van het bedrijf en het promotieartikel. Denk bijvoorbeeld aan een datingbureau dat gumpotloden weggeeft met als opschrift: “Wis jouw ex. Schrijf een nieuw liefdesverhaal”. Dat zegt inderdaad veel meer dan een eenvoudig logo. Bovendien is de figuurlijke link met de onderneming hier heel duidelijk.

# 3. Kies voor een bredere campagne

De resultaten van de promotiecampagne kunnen geoptimaliseerd worden door ze te laten inhaken op een bredere campagne. De marketinginspanningen dienen hierbij op verschillende niveaus te gebeuren. Denk onder andere aan een voorafgaande en prikkelende promotievideo die je via sociale media zal verspreiden, een aftelklok op de website of promotionele stickers die je aan de gevel van de onderneming aanbrengt. Verstuur ook een persbericht om de nodige (lokale) media-aandacht te verkrijgen. Het zijn slechts enkele voorbeelden van hoe je ook met een beperkt budget een grote promotionele impact kan bewerkstelligen. Online en offline marketing dient hierbij steeds samen te gaan.

# 4. Focus op de doelgroep

Soms lijken alle puzzelstukjes in elkaar te vallen, terwijl de campagne achteraf toch niet het gewenste resultaat behaalt. Vaak komt dat omdat men de specificiteit van de doelgroep over het hoofd zag. Vertrek hierbij van de doelgroep die ook in het ondernemingsplan werd aangereikt. Onderzoek vooraf hun interesses en bouw de promotiecampagne op in functie van hun wensen. Probeer ook voornamelijk die doelgroep te bereiken en bied meerwaarde aan de eindgebruiker. Zijn bijvoorbeeld feestende tieners het voornaamste doelpubliek? Geef dan voor de zomerse festivalpoorten (genderneutrale) petten weg. Uiteraard voorzien van een feestelijk doch toepasselijk opschrift.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *