Uit de nieuwe Twinkle100 blijkt dat Bol.com – wederom – de grootste online webshop is. Ook de nummers twee en drie (Coolblue en Albert Heijn) zijn dezelfde als vorig jaar. Zowel bol.com als Albert Heijn zijn onderdeel van Ahold Delhaize, wat het dus niet verkeerd doet in het Nederlandse webwinkel-landschap. Althans… dit is allemaal op basis van omzet, Het lijstje zegt dus niet veel over de winst, wat eigelijk een beter vergelijk zou zijn.
En voor wie denkt morgen een webwinkel te beginnen, even een ontnuchterend feitje:
- Bijna een op de drie webwinkels heeft nog nooit een euro winst geboekt.
- Ongeveer de helft zet een jaaromzet van minder dan 10.000 euro in de boeken.
- Ongeveer 80 procent van de online ondernemers heeft nog nooit een modaal inkomen verdiend met zijn webwinkel.
googletag.cmd.push(function(){googletag.display('div-gpt-ad-1508487-3');});
Top 10 online retailers (op basis van omzet):
1 | bol.com | 2,17 miljard euro |
2 | Coolblue | 1,11 miljard euro |
3 | Albert Heijn | 680 miljoen euro |
4 | Zalando | 670 miljoen euro |
5 | Wehkamp | 490 miljoen euro |
6 | Amazon | 400 miljoen euro |
7 | Jumbo | 350 miljoen euro |
8 | About You | 280 miljoen euro |
9 | de Bijenkorf | 250 miljoen euro |
10 | H&M | 250 miljoen euro |