Softwarepakketten voor zakelijk Nederland worden één voor één uit de grond gestampt. Het aanbod in softwareprogramma’s wordt groter, met name in de boekhoudsector. Dit zou als een voordeel moeten werken, maar werkt juist averechts.
Het is namelijk al een flinke stap wanneer er een nieuw programma moet worden uitgezocht voor een al totaal geïntegreerde taak binnen een onderneming. Zodra alleen al het uitzoekwerk extra veel tijd vergt door het enorme aantal aanbieders, wordt de daadwerkelijk stap naar integratie geheel door de grond geboord. Ondernemers verliezen hier het geduld en weten niet welk programma het beste zal werken voor het bedrijf. Dit betekent vaak dat ondernemers ervoor kiezen om bij het (oude) systeem te blijven, een zonde voor de efficiency. Hoe kan er toch een goede keuze worden gemaakt in de selectie? En hoe kan de efficiency toch op peil blijven zonder dat de voorbereiding hieraan ten onder gaat?
De voorselectie, scheid het kaf van de koren
Om een eerste selectie zo snel mogelijk eruit te filteren is het van belang om eerst de voorwaarden na te gaan vanuit de onderneming. Het is hierin belangrijk om bijvoorbeeld bij de klachten/nadelen te beginnen van het softwarepakket. Ongetwijfeld zijn deze ontstaan om vervolgens een andere of nieuwere leverancier te kiezen. De meeste klachten komen voor rondom de efficiency van een programma. Veel programma’s zijn niet efficiënt genoeg voor de juiste branche. De ene onderneming heeft bijvoorbeeld een urenregistratie nodig terwijl de andere meer uit een koppeling met de bank kan halen. Het laatste is overigens ook afhankelijk van de mogelijkheden van de bank zelf. Zo zijn er genoeg opties, maar het blijkt dat niet elke optie en functie geschikt is voor elke ondernemer.
Cruciaal is daarom het voorselecteren van een branchepakket. De functionaliteiten kunnen hierdoor al beter aansluiten bij de wensen en behoeften van de ondernemer. Ook een praktische voorselectie is het onderzoeken op innovatie van een softwareleverancier. Vragen die hierbij kunnen worden gesteld zijn onder andere het zicht op toekomstige ontwikkelingen en wat hierin precies de planning zal zijn. Is de leverancier daarmee een ‘geroeste’ aanbieder of kijken ze meer naar de toekomst en zijn ze daarmee een ‘gezonde’ leverancier. De laatste zal namelijk vaak meer innovatie bieden rondom digitalisering; een ontwikkeling die in deze digitalisering van de samenleving enkel nog zal bestaan. Hierin is het boekhouden in Excel voor de gemiddelde, middensegment-ondernemer helaas niet meer genoeg.
Er zal ook een verschil zijn in de wensen van een grote onderneming in vergelijking met iemand die als ZZP’er werkt, zoals bijvoorbeeld de prijs en de mogelijkheid tot uitbreidingen binnen een pakket. Voor een onderneming is het daarom ook essentieel om kritisch te kijken en rekening te houden met een eventuele groei in de toekomst van het bedrijf. In hoeverre sluit dit toekomstperspectief aan op de functionaliteiten van een boekhoudsoftware pakket.
Hulp in selectie
Wanneer er nog steeds problemen ontstaan in de selectie, is het een geruststelling dat veel ondermens hiermee worstelen. Daarom is er een top drie gemaakt van de nummer één boekhoud software. Hierin zijn belangrijke punten meegenomen zoals gebruiksvriendelijkheid, de verschillende opties binnen het softwarepakket en uiteraard ook de prijs, maar ook bij een genoemde voorselectie moeten altijd de leidende voorwaarden worden meegenomen en naast elkaar worden gelegd. Het uitzoeken en voorsorteren vergt inderdaad wat tijd, maar zal ongetwijfeld efficiënter en sneller werken, dan het zoeken van random programma’s uit een enorme lijst.