Het aantal bezoekers van koffie- en lunchketens groeide het afgelopen jaar naar 9,6 miljoen. HEMA blijft de favoriet voor koffie en lunch. Bezoekers nuttigen driekwart (76%) van de bestellingen ter plaatse, terwijl ze bijna een kwart (24%) afhalen. Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Koffie- en Lunchketens, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder bijna 5.000 Nederlanders.
Bijna twee derde bezocht koffie- of lunchketen
In het afgelopen jaar bezocht bijna twee derde (65%) van de Nederlanders minstens één keer een koffiezaak of lunchroom. Dat zijn bijna 9,6 miljoen bezoekers. Deze bezoekers zijn samen goed voor 65 miljoen bezoeken in het afgelopen jaar. Het aantal bezoekers steeg in een jaar tijd van 9,2 miljoen naar 9,6 miljoen.
HEMA populairst
HEMA trekt de meeste bezoekers van alle koffie- en lunchketens in Nederland, gevolgd door Bakker Bart. Kort daarop volgen La Place en Starbucks. Subway, Bagels & Beans, Brownies&downieS, BackWERK, Anne&Max en Dunkin’ maken de top 10 compleet.
1 | HEMA |
2 | Bakker Bart |
3 | La PLace |
4 | Starbucks |
5 | Subway |
6 | Bagels & Beans |
7 | Brownies & downieS |
8 | BackWERK |
9 | Anne & Max |
10 | Dunkin’ |
Bijna een kwart van de bestellingen afgehaald
Ruim driekwart (76%) van alle bestellingen nuttigen klanten ter plaatse, terwijl bijna een kwart (24%) kiest voor afhalen. Deze verhouding verschilt sterk per keten. Bijna alle bestellingen bij Brownies&downieS (99%), Doppio Espresso (98%), Coffeelovers (96%) en Anne&Max (96%) nuttigen bezoekers ter plaatse. Klanten van Dunkin’ halen de bestelling juist duidelijk vaker af (66%) dan dat ze deze ter plaatse consumeren.
Over Multiscope
Multiscope is een specialist in online marktonderzoek. We ondersteunen bedrijven en organisaties bij het nemen van de juiste beslissingen door middel van online panels, marktrapporten en innovatieve onderzoeksoplossingen.
Afbeelding van Nina Myrheim via Pixabay