Home » Ondernemersnieuws » telefonie » Besparen op zakelijke belkosten: 5 tips

Besparen op zakelijke belkosten: 5 tips

Geplaatst in: telefonie

Naast ons privé verbruik, bellen we ook zakelijk nogal wat af. We werken nu eenmaal steeds flexibeler, wat betekent dat we ook onderweg en buiten de reguliere kantoortijden gewoon bereikbaar moeten zijn. Een goede vooruitgang natuurlijk, maar ook eentje die enigszins in de kosten kan gaan kruipen. Met deze tips kun je gemakkelijk en snel besparen op de zakelijke belkosten.

  1. Dataplafond instellen
    Door een dataplafond in te stellen weet je zeker dat er nooit meer verbruikt wordt dan je zelf hebt aangegeven. Dit is natuurlijk erg handig wanneer er vanuit het buitenland gewerkt wordt, maar ook in eigen land kan dit meespelen in het besparen op de kosten. Je krijgt geen buitenbundelkosten bij je sim-only abonnement en weet dus precies waar je aan toe bent. Is er meer data nodig? Dan stel je het sim-only tarief gewoon maandelijks bij.
  2. Het sim-only abonnement
    Dit sim-only abonnement is hierdoor dus ook direct een stuk voordeliger dan een langdurig vast contract. Je stelt namelijk maandelijks je eigen rekening op. Verbruik je een keer meer of minder, dan stel je het de volgende maand gewoon gemakkelijk bij. Nog een voordeel: een sim-only abonnement pint je nergens aan vast. Je kan het maandelijks opzeggen of verlengen. Je hebt de kosten dus in eigen hand en alle vrijheid om te gaan en staan waar je wilt.
  3. Ga voor een grote bundel
    Een veelgemaakte fout is het te laag inschatten van de maandelijkse of contract bundel. Alle kosten die over deze bundel gemaakt worden, worden verrekend tegen een hoger tarief. Het is in de meeste gevallen dus verstandiger om voor een grote bundel te kiezen, dan er uiteindelijk achter te komen dat de bundel toch niet alomvattend was.
  4. Kies voor wat anders dan standaard telefonie
    We kunnen tegenwoordig bijna alles op onze standaard Wi-Fi verbinding. Gezamenlijk werken in de Cloud, maar ook zakelijk bellen. Aanbieders als Skype for Business, of zelfs WhatsApp, geven ons de mogelijkheid om te bellen zonder belkosten te maken. Het enige wat je nodig hebt is een internetverbinding.
  5. Zorg voor een strakke administratie
    Door maandelijks een rapportage bij te houden over het zakelijke verbruik, heb je direct een duidelijk inzicht op de kosten die er gemaakt worden. Zo pik je ook gemakkelijk de onnodige kosten er tussenuit. Hier kun je vervolgens de regelgeving rondom het zakelijke verbruik op aanpassen. Zo worden informatienummers zoals bijvoorbeeld 9292OV regelmatig gebruikt. De kosten hiervan zijn een stuk hoger dan het standaard zakelijk verbruik. Met een strakke rapportage zie je deze kostenvreters en kun je op tijd ingrijpen.