Verkoop jij als ondernemer producten aan klanten, en lever je die ook zelf af? Of heb je een onderneming die actief is in de logistiek en transport? Met de groeiende economie is in Nederland het transport over de weg behoorlijk toegenomen. Als je met je huidige personeel niet meer voldoende capaciteit hebt om alles te vervoeren, wordt het tijd extra personeel in te huren. Maar waar moet je allemaal aan denken als je een beroepschauffeur wilt aannemen?
Iemand met passie voor het vak
Een beroepschauffeur is in het kort iemand die beroepsmatig een vrachtwagen of bus bestuurt. Omdat het geen gemakkelijk werk betreft, gaat het vaak om mensen die hier van kleins af aan al over hebben gedroomd en dan ook echt passie voor het vak hebben. De functie vraagt vaak om een bepaald type persoonlijkheid. Enerzijds een zelfstandig persoon die veel alleen onderweg is, lange dagen maakt en een groot verantwoordelijkheidsgevoel heeft over de vrachtwagen en de te vervoeren goederen. Bij onvoorziene problemen onderweg of bij een klant moet er actief gehandeld worden en gedacht worden in oplossingen. Anderzijds ook een klantvriendelijk persoon die een representatief voorkomen heeft als visitekaartje voor jouw onderneming bij klanten.
In het bezit van het juiste rijbewijs
Afhankelijk van het te besturen voertuig heeft de beroepschauffeur een bepaald rijbewijs nodig. Voor een lichte vrachtwagen met een gewicht tussen de 3.500 en 7.500 kilo gaat het om rijbewijs C1. Voor vrachtwagens in alle gewichtscategorieën is er het rijbewijs C. Moet de beroepschauffeur een vrachtwagencombinatie met aanhanger rijden, dan is een rijbewijs CE of C1E ook nodig. Afhankelijk van de goederen die vervoerd moeten worden, zijn er nog aanvullende diploma’s verplicht. Dit is bijvoorbeeld het geval bij gevaarlijke stoffen. Heeft de persoon die je wil aannemen niet het juist rijbewijs, dan kan hij deze (eventueel door je onderneming betaald) halen bij Verkeersschoolwesseldijk.nl.
Een beroepschauffeur moet naast het juiste rijbewijs ook de code 95 halen. Deze toevoeging op het rijbewijs houdt in dat de beroepschauffeur regelmatig bijscholing in de vorm van theorie- en praktijkvakken heeft. Deze verklaring van geschiktheid, van rijvaardigheid en van vakbekwaamheid moet iedere vijf jaar verlengd worden.
Gaat de chauffeur ook buiten de EU goederen ophalen of wegbrengen? Vraag dan na of hij een internationaal rijbewijs heeft. Deze is aan te vragen bij een ANWB-winkel.
Wetten en regels rond rij- en rusttijden
Op de Nederlandse wegen zal het vaker dan eens voorkomen dat de chauffeur in de file komt te staan, of door een andere oorzaak langer zou moeten werken. Omdat door langere werktijden de verkeersveiligheid in het gedrang kan komen, is er strenge wet- en regelgeving rond de rij- en rusttijden van een chauffeur. Tijdens een politiecontrole moet de chauffeur een rij- en rusttijdenregistratie kunnen overleggen, bijvoorbeeld vastgelegd door een digitale tachograaf. Mocht blijken dat de chauffeur zich niet aan de rusttijden gehouden heeft, dan kunnen tijdens een controle, maar ook daarna, fikse bekeuringen worden uitgedeeld.