» » » Het belang van infographics in je marketingstrategie

Het belang van infographics in je marketingstrategie

Geplaatst in: marketing, promotie & reclame | 0

Het belang van infographics voor de online zichtbaarheid van je bedrijf is de laatste jaren alleen maar meer onderschreven. Dat is ook niet zo gek wanneer je bedenkt dat het grootste gedeelte van de bevolking (65%) visueel is ingesteld. Daarbij komt dat van de informatie die je overbrengt aan de hand van een visual, simpel gezegd een plaatje, maar liefst 80 % wordt onthouden, tegenover een magere 20% bij gelezen informatie. Onderstaande infographic onderschrijft dit.

"Do you know that #visualcontent can be e" (CC BY 2.0) by  coolinsights 
“Do you know that #visualcontent can be e” (CC BY 2.0) by  coolinsights

Dit is een infographic

First things first: wat is een infographic precies? Het is in feite niet meer dan een grafische weergave van informatie, een verhaal of een bewering. Overzichtelijk en pakkend zijn hierbij sleutelwoorden. De infographic zou anders immers zijn doel voorbij streven. Gegevens, cijfers en weetjes zijn verpakt in een bondig, aantrekkelijk uitziend plaatje. Hieruit blijkt al dat de vormgeving of het design net zoveel relevantie heeft als de daadwerkelijke informatie.

Snelle verspreiding via social platforms

De ontwikkeling van social media (LinkedIn, Facebook, Twitter) en social platforms als Pinterest en Instagram laten zien dat visueel content steeds meer de overhand krijgt vergeleken met tekst. Memes, filmpjes en foto’s gaan razendsnel ‘viral’. De grote achterliggende factor is het feit dat middels devices als de smartphone iedereen de gelegenheid heeft om visueel content zelf te produceren én weids te verspreiden. Was het voorheen al moeilijk om de aandacht van de lezer vast te houden, deze ontwikkeling werkt het ‘scannen’ van tekstueel content des te meer in de hand.

De voordelen van een (real-time) infographic

Door infographics in te zetten wordt handig gebruik gemaakt van de online visual trend. Een goede infographic houdt daarbij natuurlijk wel rekening met de doelgroep. Kortingbox.nl bijvoorbeeld biedt kortingscodes aan voor meer dan 220 webwinkels. Deze kortingbox infographic laat real-time het online shoppinggedrag van Nederlandse consumenten zien. Dit is relevante informatie voor potentiële partners. Het laat niet alleen interessant online koopgedrag zien, maar het geeft daarmee ook aan dat Kortingbox.nl de doelgroep kent en blijft onderzoeken.

Waar een goede infographic aan moet voldoen

De doelgroep roekeloos overstelpen met visueel content is natuurlijk niet de manier om te dealen met het groeiende belang ervan in marketingcommunicatie. Onderstaande infographic maakt duidelijk waar een goede informatieve illustratie aan moet voldoen. De conclusie van de maker luidt dat wanneer een uitgebalanceerde mix wordt gemaakt van data, design, het verhaal en de deelbaarheid ervan, de optimale potentie van een infographic wordt bereikt.

"What makes a good infographic?" (CC BY-ND 2.0) by  DashBurst 
“What makes a good infographic?” (CC BY-ND 2.0) by  DashBurst


 

Hoe infographics uiteindelijk bijdragen aan SEO

Hoe kunnen infographics in de praktijk je online zichtbaarheid verbeteren? Door een aantrekkelijke infographic bijvoorbeeld te linken aan een blogtekst op je eigen website of een gastblog. Een infographic is namelijk, in tegenstelling tot tekstuele inhoud, extreem deelbaar (denk bijvoorbeeld aan het delen via een Instagram of Pinterest account). Houd hierbij te allen tijde in de gaten: is de gedeelde informatie (nog steeds) relevant voor mij doelgroep. Op Frankwatching.nl worden door auteur Ingèr Vierhout nog meer implementatie tips gegeven.

Deel dit artikel: