Home » Ondernemersnieuws » marketing, pr & reclame » Het belang van een goede huisstijl

Het belang van een goede huisstijl

Geplaatst in: marketing, pr & reclame

Je huisstijl is eigenlijk te zien als het uiterlijk van je onderneming. Een bepaalde look waarin iedereen je overal kan herkennen. Als je iemand over straat ziet lopen met piercing, zwarte kleding, donkere make-up en haren in knalkleuren dan weet je al vrij snel dat deze persoon een ‘Gothic’ is. Hetzelfde geld voor je onderneming – de huisstijl is datgene waar de buitenwereld je aan herkent.

Belang van huisstijl
Sta maar eens even stil bij de grote merken. Wanneer je de grote gele M langs de snelweg ziet, weet je direct dat het om McDonalds gaat. Nu kun je zeggen dat dit simpelweg een goed logo is, maar ook het logo is onderdeel van een goed ontwikkelde huisstijl. De geel en rood kleurcombinatie komt namelijk niet alleen in het logo voor, maar ook in alle reclame-uitingen, op de productverpakkingen, de werkkleding en ga zo maar door. De huisstijl van McDonalds is wereldwijd herkenbaar en compleet onmisbaar.

Communicatie
De juiste huisstijl communiceert de juiste boodschap naar de ontvangers van jou uitingen. Bij het kiezen van de huisstijl stel je dus ook eerst vast wat het is dat je wilt zeggen. Zodra je een duidelijke boodschap hebt bepaald, kun je gaan spelen met visuele uitdrukkingen, templates, kleuren en logo’s. Een goed huisstijlontwerp is van groot belang – je kan met de verkeerde kleur zomaar de verkeerde emoties en gedachten oproepen! Denk goed na over wat je wilt zeggen en hoe je deze boodschap over wilt brengen naar mogelijke klanten!

Veelvoud
De uiteindelijk gekozen huisstijl moet overal in terugkomen. In de online uitingen, maar ook in de offline communicatiemiddelen. Zo laat je bijvoorbeeld je huisstijl op je visitekaartjes drukken, maar het is belangrijk om ook stil te staan bij de andere, minder gebruikte uitingen. Zo laat je diezelfde huisstijl bijvoorbeeld ook op je briefpapier drukken. Door eenzelfde huisstijl op alle uitingen terug te laten komen spreek je een duidelijke taal en voorkom je verwarring bij eventuele toekomstige klanten van je onderneming.

Herhaling
Hoe vaker deze mogelijke toekomstige klanten met jou huisstijl geconfronteerd worden, hoe gemakkelijker zij de link zullen leggen naar jou onderneming. Door in overige promotie dezelfde boodschap in eenzelfde huisstijl te herhalen, vormt zich langzaamaan een onbewuste link in de hersenen van je ontvanger. Hoe vaker ze hiermee geconfronteerd worden, hoe sneller jou onderneming ‘top of mind’ komt bij je doelgroep. Denk maar eens even na; welke kleuren zie je voor je wanneer je de reclame boodschap “even Apeldoorn bellen…” hoort? ​​