Een groot aantal bedrijven en non-profit organisaties is reeds begonnen aan een digitaliseringstraject. De huidige pandemie heeft het traject in veel gevallen versneld, daar in korte tijd door een groot aantal medewerkers vanuit huis gewerkt moest worden. Onderdeel van deze transformatie is het werken vanuit de cloud, waarbij bestanden vanaf verschillende locaties en apparaten toegankelijk zijn. Ook wordt veel aandacht besteed aan de wijze waarop data verwerkt en gebruikt wordt voor de besluitvorming binnen de organisatie. Er zijn meer trends. Denk ook aan de toenemende vraag naar specialisten op het gebied van online marketing. Opvallend in dit geheel is het feit dat de vraag naar bedrukte cadeaus van bijvoorbeeld Lavista relatiegeschenken groot blijft. Daar waar mogelijk verwacht zou worden dat de populariteit van deze fysieke producten afneemt als gevolg van de digitalisering.
Goede band met zakelijke relaties is cruciaal
Het feit dat relatiegeschenken nog altijd zeer populair zijn, hangt samen met de noodzaak van een goede relatie met zakelijke partners. Zonder leverancier is er immers geen productie mogelijk. Evenals dat bedrijven voor hun dienstverlening vaak afhankelijk zijn van leveranciers. Door te kiezen voor het uitbesteden van bepaalde processen kunnen de kosten gedrukt worden en is het mogelijk om de focus te leggen op de core business van de organisatie. Het is vaak onmogelijk om alles in huis te doen. Zou de band met een externe partij verslechteren, dan kan dit van invloed zijn op het succes van de organisatie.
Relatiegeschenken als stimulans voor medewerkers
Niet alleen worden bedrukte relatiegeschenken vaak gebruikt om de band met externe partijen te onderhouden. Ook sturen bedrijven regelmatig bedrukte cadeaus naar medewerkers. Kort voor de zomerperiode nog, toen veel bedrijven hun medewerkers bedankten voor de inzet tijdens het thuiswerken. In deze periode waren de bedrukte handdoeken, de bedrukte vlaggenlijnen en bijvoorbeeld de bedrukte bidons populair. Ze sloten goed aan op de zomerperiode, waarin veel mensen naar het EK en de Olympische Spelen keken of zelf op de fiets stapten om te gaan bewegen.
Bedrukte relatiegeschenken als vorm van marketing
Een derde toepassing van fysieke relatiegeschenken is het verbeteren van de naamsbekendheid van een organisatie. Het is cruciaal dat potentiële klanten uit de doelgroep van je bedrijf in aanraking komen met de naam hiervan. Diverse onderzoeken tonen aan dat een consument vijf tot zeven keer een bedrijfsnaam moet hebben gezien, voordat deze de partij volledig vertrouwd en tot een aankoop overgaat. Dit is logischerwijs een gemiddelde en sterk afhankelijk van het type product en de prijs hiervan. Met fysieke relatiegeschenken kan dit aantal sneller behaald worden. Deel de producten uit op een beurs of op straat, om zo meer mensen kennis te laten maken met je bedrijf. Het is een van de manieren om jezelf te onderscheiden van de concurrentie.