Home » Ondernemersnieuws » websites » Alles wat je nodig hebt voor een sterke bedrijfswebsite

Alles wat je nodig hebt voor een sterke bedrijfswebsite

Geplaatst in: websites

Van een wild bedrijfsidee naar een inschrijving bij de Kamer van Koophandel, naar de start van de ontwikkeling van je website. Waarop moet je letten, als je een bedrijfswebsite wilt ontwikkelen? Is het verstandig om hier direct wat breder te kijken, door ook de rest van het IT-landschap in kaart te brengen? Op deze pagina lees je er meer over. Een goede start kan het vergelijken van verschillende soorten webhosting zijn: shared webhosting, een Ubuntu server (VPS) of bijvoorbeeld losse cloud opslag. 

Webhosting voor je website en applicaties

Je kunt in eerste instantie een los hostingpakket afnemen voor je website. Koppel de domeinnaam aan het pakket, zorg voor een SSL-certificaat om gegevens versleuteld te versturen en start met een content management systeem als WordPress. Nog verstandiger is het om alvast vooruit te kijken. Tegenwoordig draaien bedrijven een groot deel van hun applicaties in de cloud. Dit betekent dat de applicaties niet langer op een los device geïnstalleerd worden, maar onafhankelijk van deze devices kunnen worden aangeroepen. Het past in de trend van Bring Your Own Device. Iets wat we de komende jaren vaker zullen zien. Om dit mogelijk te maken heb je een VPS nodig, bijvoorbeeld een server met pfSense. Hiermee creëer je direct een firewall.

Denk na over de invulling van de website

Veel bedrijven kiezen voor hun bedrijfswebsite voor een content management systeem. Voordeel hiervan is dat de basis van je website direct staat. Je kunt deze basis vervolgens uitbreiden met diverse extra plug-ins. Iedere plug-in voegt functies toe. Daarnaast kun je een template kiezen, die past bij de huisstijl van je organisatie. Iets duurder maar professioneler is het op maat laten maken van zo’n template. Er zijn verschillende bedrijven die je hierbij kunnen helpen. Belangrijk is de opbouw van de website. Informatie moet snel vindbaar zijn en de gebruikte stijl moet passen bij de doelgroep van je organisatie. Wil je jongere bezoekers aanspreken, of bijvoorbeeld zakelijke klanten?

Aan de slag met content voor je website

Nu de technische basis voor de website in orde is, kun je starten met het uitwerken van content. Content speelt een cruciale rol in de vindbaarheid van je website. Des te beter de content is, des te sneller zal een potentiële klant je vinden in de zoekmachine. Hierbij is het belangrijk te vermelden, dat content niet de enige factor is. Denk ook aan de locatie van de servers waarop je website staat, de snelheid van de servers en bijvoorbeeld het aantal externe websites wat naar jouw site verwijst.