Home » Ondernemersnieuws » algemeen » Alles wat je moet weten over het starten van een bedrijf in Duitsland

Alles wat je moet weten over het starten van een bedrijf in Duitsland

Geplaatst in: algemeen

Wil je een bedrijf starten in Duitsland? Dan is het goed om met een aantal zaken rekening te houden. Bijvoorbeeld met de Duitse manier van denken en doen, maar ook met de bureaucratie om een bedrijf op te kunnen richten. Dit is alles wat je moet weten over het starten van een bedrijf in Duitsland.​

Zoek naar het gat in de markt

Duitsland is al sinds jaar en dag een belangrijke handelspartner voor Nederland. Duitsers zijn dan ook erg gecharmeerd van onze Nederlandse handelsgeest. De contacten tussen Nederlanders en Duitsland verlopen meestal dan ook soepel. Maar om de aandacht van de Duitser te trekken, heb je wel een bijzonder product nodig.

Dat betekent dat je met je bedrijf op zoek moet gaan naar het gat in de markt. Producten die in Duitsland zelf ook prima verkrijgbaar zijn, zal de Duitser bij voorkeur bij een Duitse leverancier kopen. Om de Duitse markt te betreden moet je dus een goed plan en product hebben.​

Een GmbH oprichten kan even duren

Ga je een bedrijf starten in Duitsland, verwacht dan geen Nederlandse snelheid. Hier in Nederland kun je binnen een kwartier een bedrijf oprichten bij de Kamer van Koophandel, in Duitsland kan dat niet. In Duitsland geldt namelijk dat een notaris je bedrijf moet aanmelden en dat je allerlei officiële documenten moet aanleveren. Denk bijvoorbeeld aan statuten, een document voor inschrijving in het handelsregister en een lijst van aandeelhouders. Bovendien moet je bedrijf worden geregistreerd bij het Gewerbeamt.

Je bedrijf moet aan allerlei wettelijk eisen voldoen. Bovendien heb je een kapitaal nodig van minstens 25.000 euro. Bij inschrijving moet je de eerste 12.500 euro al voldoen. Het is dan ook verstandig om hulp te zoeken bij het oprichten van een Duits bedrijf. Zo is de slagingskans een stuk groter.​

Er is professionele afstand

Verkopers in veel markten gaan in Duitsland nog keurig in een pak met stropdas op pad. Je ziet dus meteen dat er een professionele afstand is. Duitsers zeggen geen ‘jij’ en ‘jou’ en vallen op geen informaliteit te betrappen. ‘Du’ is alleen gereserveerd voor intieme vrienden en God. Goed om daar rekening mee te houden.​

Verdiep je in de Duitse manier van werken

Ben je nieuw op de Duitse markt, dan is het goed om je eerst te verdiepen in de Duitse manier van handelen. Bezoek bijvoorbeeld beurzen, bouw een netwerk van toeleveranciers en ga aan de slag met een zakelijke auto leasen in Duitsland. Wees je ervan bewust dat Duitsland geen gemakkelijke markt is, maar dat als je eenmaal het bedrijf op de rit hebt, er grote kansen in het verschiet liggen.