Een goede huisstijl voor een onderneming is belangrijk. Het zorgt ervoor dat je herkenbaar bent bij je klanten. Daarnaast straalt een goede stijl uit wat jij met je onderneming uitdraagt. Het is daarom lastig voor de meeste ondernemers om de juiste keuze te maken. Als je een onderneming start, wil je misschien snel een logo, visitekaartjes, briefpapier enzovoorts. Of je wilt je huisstijl veranderen om daarmee weer fris in de markt te staan. Er zijn voldoende redenen om een nieuwe huisstijl te ontwikkelen. Daarom hebben we enkele tips op een rij gezet om je daarbij te helpen.
1. Kies bewust waar je huisstijl voor nodig is
Je huisstijl is niet alleen voor je visitekaartjes of briefpapier. De stijl die je kiest zal terugkomen in je email, website, eventuele bedrijfsauto of bedrijfspand. Het is daarom belangrijk dat je voor jezelf bepaalt welke zaken je aanpakt.
2. Weet wat je doelgroep is
Je kunt helemaal af gaan op je eigen smaak bij het kiezen van je nieuwe huisstijl. Toch is het belangrijk dat je weet of je doelgroep je nieuwe stijl wel waardeert. Wie wil je over de streep helpen om met jou zaken te doe? Kies je voor veel kleuren en een grappig plaatje, dan kom je wellicht wat minder serieus over dan je wilt. Te stijf en kleurloos kan ook in je nadeel werken. Bedenk daarom goed wat de doelgroep verwacht. Kijk desnoods eens wat de stijl van je concurrenten is. Zorg er wel voor dat je onderscheidt van hun stijlen.
3. Leg je budget vast
De mogelijkheden zijn vrijwel onbeperkt wat huisstijlen betreft. Het is daarom goed dat je een budget vastlegt die je kan of mag besteden aan de nieuwe stijl. Het makkelijkste is om het in verhouding te zetten met je inkomsten. Welk deel van de opbrengst uit je onderneming heb jij over voor een nieuwe huisstijl?
4. Besteed indien mogelijk uit
Als het budget het toelaat, is het te overwegen of je een bedrijf in kan huren die zich bezighoudt met reclame en vormgeving. Heb je dit budget niet, dan kun je altijd in je eigen netwerk zoeken naar iemand die je kan adviseren. Beperk je niet alleen tot creatieve mensen, maar informeer ook bij mensen met een nuchtere kijk op uiterlijk vertoon. Dit creëert een mooie tussenweg.
5. Zoek inspiratie
Al besteed je de vormgeving uit, het gaat om het uiterlijk van jouw onderneming. Kijk daarom eens om je heen. Zoals gezegd kun je bij je concurrentie kijken hoe zij hun huisstijl hebben. Als je een gelijksoortige stijl kiest, zorg dan wel voor onderscheid. Een juiste keuze kan zelfs zorgen dat jouw onderneming zich positief onderscheidt van je concurrenten. Schrijf vervolgens op wat je leuk vindt. Kijk eens in je tekstverwerker wat je favoriete lettertype is. Wat is je favoriete kleur? Welke vorm vind je mooi?
6. Ontwikkel je eigen huisstijl
Als je je voldoende hebt voorbereid kun je uit de voornoemde tips een mix aan ideeën halen. Kies het lettertype, de kleuren, symbool of logo. Denk ook na over een eventuele vorm, zoals een golvende lijn onder je bedrijfsnaam. Maak op basis van deze keuzes meerdere ontwerpen. Wat kan helpen is om alles een paar dagen te vergeten en dan weer opnieuw te bekijken. Meestal krijg je dan wel een gevoel welk ontwerp je het meeste ligt. Controleer vervolgens of het ontwerp voldoet aan de eerdergenoemde criteria.
7. Test in je omgeving
Voor je je nieuwe huisstijl aan de wereld toont, doe je er goed aan om eerst te onderzoeken wat anderen ervan vinden. Laat je ontwerp naar keuze zien aan mensen uit je omgeving. Zij kennen jou en kunnen je adviseren om eventueel nog wat te wijzigen.
8. Productie
Er zijn allerlei aanbieders zoals bijvoorbeeld Drukland.nl, die allerlei producten aanbieden waarop je je nieuwe huisstijl op aan kan laten aanbrengen. Als je je goed in je doelgroep heb verdiept weet je welke artikelen en aantallen voor jou relevant zijn. Upload je ontwerp en gegevens en je kunt bestellen.
Met deze tips kun je voorbereiden op een succesvolle introductie van je nieuwe huisstijl. Blijf altijd bij je eigen gevoel, jij weet wat je met je onderneming wilt uitstralen. Een goede huisstijl draagt bij aan een positieve uitstraling. Ongetwijfeld gaat dit ervoor zorgen dat mensen geïnteresseerd raken in jouw producten en/of diensten.