» » » 7 tips om de juiste domeinnaam te kiezen

7 tips om de juiste domeinnaam te kiezen

Je hebt net je onderneming ingeschreven en nu wil je je aan de wereld presenteren. Dat kun je op vele manieren doen natuurlijk, maar een website mag in je promotieplan in geen geval ontbreken. We gaan er even vanuit dat je niet bulkt van het geld, maar dat je wel maximaal resultaat wil. Voor je enthousiast aan de slag gaat, denk dan vooral goed na over de keuze van je domeinnaam, want als het goed is, blijft die levenslang aan je bedrijf verbonden. In dit artikel geven we je 7 essentiële tips om de beste domeinnaam te kiezen.

1. Jouw naam is niet de beste naam

Ga er niet zomaar vanuit dat je bedrijfsnaam (www.mijnbedrijfsnaam.nl) de beste naam is. Die moet je sowieso reserveren, maar commercieel gezien kan het beter zijn van een andere domeinnaam je ‘hoofddomein’ te maken. Dat komt zo: Google hecht veel waarde aan de naam bij het bepalen van de volgorde in de zoekresultaten. En bovendien zijn er nog altijd veel mensen die direct een webadres intypen in plaats van zoeken en (zorgvuldig) kiezen.

Nu gebiedt de waarheid te zeggen dat vrijwel alle domeinnamen met jouw vakgebied al vergeven zijn. Televisie.nl is bijvoorbeeld gekaapt door Sony en ook tuinmeubelen.nl is al vergeven. Maar toch loont het de moeite om iets te bedenken dat je product of dienst bevat. Niet voor niets worden dit soort domeinnamen soms voor (heel) veel geld verkocht. Dus: als jij Jan-Kees Smit heet en je maakt meubels, kies dan niet voor jankeessmit.nl, maar voor Smitmeubels.nl.

2. Hou het kort

Het wringt een beetje met bovenstaande tip, maar kies een korte, makkelijke domeinnaam. Zo kort mogelijk, zo makkelijk mogelijk. Gebruik bij voorkeur niet iets met streepjes erin (jan-kees-meubels.nl) want er is niemand die dat kan onthouden. En nu we het toch daarover hebben: kijk uit met exotische spellingen. Regelmatig horen we radiocommercials waarin aan het eind uitgelegd wordt hoe je de bedrijfsnaam of de url spelt. Maar eerlijk gezegd gaat dat dan weer zo snel, dat het niet blijft hangen. JKMeubels.nl is dus beter dan jankeesmeubels.nl of nog erger: jan-kees-meubels.nl. En voorkom dat je later in je radiocommercial moet zeggen: ‘Kees. Met een Q. Maar zonder U.’

3. Hou het simpel

Mensen typen over het algemeen erg slordig, ook weer een goede reden om het zo kort mogelijk te houden. Maar voorkom ook verwarring. De naam van onze site is niet zo handig omdat je business met 2x s schrijft. Als de schrijfwijze net zo is als de uitspraak, dan is dat beter omdat het typfouten voorkomt.

4. Claim de extensie die past bij je markt

Als je professioneel wilt overkomen, kies dan geen exotische domeinnaam. Natuurlijk is televisie.tv heel leuk, maar meubels.tv is alweer een heel ander verhaal. Het wekt vertrouwen als je -als Nederlands bedrijf- een .nl domein hebt. Als je internationaal bezig bent kies je uiteraard voor .com, of tegenwoordig ook wel voor .eu. Dat zijn trouwens varianten die je altijd wel kan registreren. Als je het niet doet wordt-ie snel geclaimd door bedrijven uit andere delen van de wereld die hopen daar ooit geld mee te verdienen (is ons ook gebeurd bij businessbox.com, nog steeds te koop trouwens).

5. Blijf weg van hypes

Soms raken bepaalde schrijfwijzen ineens in de mode. Dan is het aanlokkelijk ook daarmee in de weer te gaan (met die cijfers bijvoorbeeld: c4u, come2us, enzovoort. Je wilt er niet mee gezien worden.) Maar pas op: hypes komen, maar gaan ook weer. En als dat laatste het geval is, is je domeinnaam meteen oubollig en bovendien voor veel mensen onlogisch. Probeer iets te bedenken dat de tand des tijds kan doorstaan, want na een paar jaar van domeinnaam wisselen is wel het laatste wat je wilt. Om diezelfde reden moet je ook geen ‘slang‘ gebruiken.

6. Kies een unieke naam

Beetje open deur misschien, maar toch: kies een unieke naam en check of deze niet al te makkelijk te verwarren is met een (bekend) bestaand merk. Het is de bedoeling dat mensen je domeinnaam leren onthouden, dat gaat makkelijker met een unieke naam dan met een variant op iets dat al bestaat. Net zoals jij uniek wilt zijn, willen de bestaande merken dat ook. Kies je een naam die te veel op die van hun lijkt, dan heb je geheid een (juridisch) probleem. Zo was er in Duitsland ooit een Applecafé (dat nota bene Apfelkind heette en inderdaad een appel als logo had). Maar je raadt het al: die naam is onder dwang verdwenen.

7. Kopen is onderhandelen

Een domeinnaam in je bezit krijgen is niet duur. Voor een tientje per jaar heb je een. Dat is fijn, maar heeft ook een groot nadeel. Er zijn veel domeinkapers actief die alles registreren wat los en vast zit. Ze hebben niet de bedoeling daar ooit een website mee te beginnen, maar willen de naam graag aan jou verkopen. Liefst voor veel geld natuurlijk. Les 1: betaal nooit wat ze vragen. Op www.sidn.nl of whois.net kun je zien wie de domeinnaam nu in z’n bezit heeft. Als je geluk hebt is het van iemand die er graag van afwil, als je pech hebt tref je een geoefende verkoper tegenover je. Maar onderhandelen moet je altijd.

Deel dit artikel:

  1. 7. promotie - Businessbox
    |

    […] Lees ook op deze site: 12 tips voor het schrijven van een succesvol persbericht 7 tips om de juiste domeinnaam te kiezen […]