De online reputatie van een bedrijf bepaalt tegenwoordig voor een groot deel of een bedrijf succesvol is of niet. Dit houdt in dat ondernemers en bedrijven relatief veel aandacht dienen te besteden aan online reputatiemanagement. Internetbureau LEQUAL geeft u de zeven beste adviezen om de online reputatie van uw bedrijf of onderneming succesvol te managen.
1. Begin direct
Zelfs nog voordat u een bedrijf of onderneming begint, kunt u een aantal stappen ondernemen die uw online reputatie nu en in de toekomst waarborgen. Allereerst dient de toekomstige bedrijfsnaam grondig gescreend te worden. Daarnaast kunt u potentiële klanten aantrekken door op verschillende plaatsen alvast relevante content en reviews te plaatsen.
2. Zoekmachines
Wanneer iemand meer informatie zoekt over uw bedrijf, zoekt diegene over het algemeen met een aantal standaard zoektermen in een zoekmachine. Geïnteresseerden en potentiële klanten lezen meestal niet verder dan de top 10 van hun favoriete zoekmachine, dus wanneer die gedegen informatie en positieve reviews bevatten geeft dat meer vertrouwen. U kunt zelf ook redelijk wat invloed uitoefenen op de top 10 resultaten van Google. Hoe dan? Claim als eerste zoveel mogelijk social mediakanalen. Het wil niet zeggen dat u daadwerkelijk op alle kanalen actief moet gaan zijn, dat ligt er namelijk vooral aan waar uw doelgroep actief is. De websites van de bekende social mediakanalen zijn echter dermate krachtige domeinen dat ze vaak goed naar voren komen in de zoekresultaten zodat eventuele slechte reviews verder weg worden gedrukt. Daarbij kunt u maar beter zelf uw social mediakanalen claimen voordat concurrenten dit doen.
Naast het claimen van uw social mediakanalen is het ook verstandig om Adwords in te zetten op uw eigen bedrijfsnaam. Wanneer men zoekt op uw bedrijfsnaam of varianten dan wordt uw advertentie bovenaan de resultaten getoond, waarbij u ook nog eens de mogelijkheid heeft om allerlei extensies toe te voegen zoals app-extensies, locatie-extensies, etc. Dit is overigens enkel interessant als er negatieve resultaten getoond worden (zo worden deze verder naar beneden gedrukt) of concurrentie inkoopt op jouw bedrijfsnaam (niet eerlijk, wel mogelijk!)
3. Social media
U kunt social media gebruiken om uw online reputatie uit te breiden en te versterken. Dit kunt u doen door regelmatig berichten te posten op Facebook, Twitter of bijvoorbeeld Instagram. Probeer ervoor te zorgen dat uw bedrijf niet wordt gezien als spammer, maar dat u wel naamsbekendheid verwerft via deze wegen.
4. Uw werknemers
Het is van groot belang dat uw werknemers ook duidelijkheid hebben over wat wel en niet gezegd mag worden over uw bedrijf in social media. Over het algemeen kunt u al heel veel bereiken door een briefing te geven betreffende social media, waarin u uw werknemers verteld welke content ze wel of niet kunnen plaatsen.
5. Voorkom slechte reviews
Dit lijkt een wel erg voor de hand liggende tip: voorkom slechte reviews. U kunt dit doen door altijd tijdig te reageren op klachten van klanten en te zorgen voor een goede klantenservice. Voorkom dat klanten ontevreden terugkijken op de transactie die ze met uw bedrijf hebben gehad, zodat ze ook geen negatieve berichten rondstrooien op internet.
6. Wat te doen met negatieve berichten?
Negatieve berichten hoeven niet de doodsteek te zijn voor uw bedrijf. Wanneer u hier goed mee omgaat kunt u zelfs de negatieve berichten omzetten in positieve. Reageer altijd op boze klanten met begrip en een vriendelijke houding. U zult merken dat u niet alleen de boze klant tevredenstelt door de klacht serieus te nemen, maar dat u hiermee ook het vertrouwen van andere potentiële klanten wint.
7. Schakel indien nodig hulp in
Alleen een PR-team is vaak onvoldoende om de online reputatie te herstellen wanneer die eenmaal beschadigd is geraakt. Het is in zo’n geval verstandiger om te kiezen voor de hulp van een professional die u kan helpen de reputatie te herstellen. Wanneer uw online reputatie ernstig is beschadigd kan dit gevolgen hebben voor uw bedrijfsvoering en voor het verkrijgen van nieuwe klanten. Schakel daarom tijdig hulp in, zodat eventuele schade beperkt blijft.
Er zijn veel verschillende manieren om uw online reputatie te beschermen. De meeste methodes kunt u zelf toepassen in samenwerking met uw werknemers en uw PR-team. Wilt u daadwerkelijk uw online reputatie uitbouwen en versterken, dan is het altijd verstandig om een professional in de arm te nemen die u hiermee helpt. Met een goede online reputatie krijgt u sneller het vertrouwen van nieuwe klanten waardoor uw bedrijf goed kan blijven doorgroeien.