Home » Ondernemingsplan » 7. promotie

7. promotie

Geplaatst in: Ondernemingsplan

Voor veel startende ondernemers geldt dat ze een prachtig product of fraaie dienst hebben bedacht, maar dat het vervolgens een beetje stilvalt. Vooral technostarters schijnen daar mee te kampen, misschien omdat ze sterk op de technische uitvoering gericht zijn en zich te laat realiseren dat er ook nog klanten overtuigd moeten worden. Dus: hoe breng ik nu mijn geweldige dienst aan de man’? Klanten komen nu eenmaal niet vanzelf, daar moet je hard aan trekken.

Promotie dus, of zo je wilt: reclame maken! Er zijn vele wegen die naar Rome leiden en als dat ergens voor geldt dan is het wel de promotie van je bedrijf (of product, of dienst). Als kleine, armlastige starter beschik je vast nog niet over de middelen die de ‘grote jongens’ hebben. Een beursstand van een ton of een reclamecampagne van hetzelfde bedrag zit er waarschijnlijk nog niet in. Geeft niks. Je bent als starter klein en flexibel, je hebt het enthousiasme dat kenmerkend is voor starters en je bent slim. Die voorsprong heb je alvast.


Hoe je doelgroep in de gaten

Blijf in je achterhoofd houden wat je in de vorige stappen hebt uitgevonden: er zijn meerdere doelgroepen en die vragen allemaal een andere benadering. Het is belangrijk om er achter te komen waar je je doelgroep kunt vinden. Zijn het scholieren uit de stad waar je woont? Of mik je op ondernemingen uit je gemeente?


De ondernemer is de beste promotor

Er is geen betere verkoper van je eigen bedrijf dan jij. Visitekaartjes kun je vast wel betalen. Bezuinig daar niet op, want ze zijn goud waard! Zorg dat je ze altijd op zak hebt en dat je ze uitdeelt (nee, dat is geen overbodig advies, we kennen ondernemers die na een jaar nog net zo veel kaartjes hebben als toen ze begonnen…).


Zorg ervoor dat je gevonden kunt worden

Soms horen mensen via-via van je. Of ze hebben je ontmoet maar ze hebben je telefoonnummer niet. Het eerste wat ze in zo’n geval doen is ‘Googelen’ op je naam. Zorg daarom dat je gevonden kunt worden! Inderdaad, met een website. Dat hoeft in eerste instantie helemaal geen uitgebreid ding te zijn en dus ook niet veel te kosten, maar niet aanwezig zijn kan anno heden absoluut niet meer. Wat je precies op je site zet en wat bezoekers er moeten kunnen, hangt helemaal af van je onderneming. Je kunt je voorstellen dat er tussen de site van een zzp-timmerman en van een restaurant een verschil van dag en nacht is.


Netwerken

De volgende stap is dat je kijkt waar je je doelgroep kunt vinden. Soms is dat een ondernemersvereniging. Lid worden kost je misschien 100 of 150 euro per jaar, maar daar krijg je netwerkborrels voor terug. Je hoeft daar niet tegen iedereen die je tegenkomt over jezelf te beginnen (liever niet zelfs, luisteren is beter), maar je zult zien dat anderen op jou afkomen. Hoe meer ontspannen je daar rondloopt, hoe beter. Bedenk dat je niets hoeft te verkopen, je bent er alleen om wat mensen te ontmoeten en zo je netwerk uit te breiden. Deel ook geen kaartjes uit, maar vraag naar het kaartje van je gesprekspartner. Tien tegen één dat hij het jouwe zal vragen.


Na-netwerken

Ook netwerken heeft een beetje nazorg nodig. Want nu ben je bij de ondernemersvereniging geweest en heb je kaartjes van anderen op zak. Wat nu? Schrijf op wanneer je wie hebt ontmoet en probeer daarbij zoveel mogelijk details te vermelden. Het makkelijkst gaat dat natuurlijk in een computerprogramma, maar je kunt ook een ouderwets schoolschrift gebruiken. Koppel de visitekaartjes aan je verhaal (scan ze in). Maak vervolgens een schifting, bijvoorbeeld door cijfers te geven of rubrieken te maken (belangrijk, minder belangrijk, reserve). Nu weet je wie je de volgende keer in ieder geval niet mag overslaan bij het handenschudden…


Lange adem

Netwerken is niet iets dat je in een week of maand doet. Het moet een tweede natuur van je worden. Wanhoop niet als je na een jaar handenschudden nog geen opdracht binnen hebt (je kunt wel kritisch naar je eigen gedrag kijken. Heb jij anderen wel genoeg te bieden?). Je oppervlakkige contacten moeten uitgroeien naar échte contacten waarbij een wederzijdse interesse bestaat. Merk je dat je het bij iemand niet op kunt brengen en dat toneel loopt te spelen, forceer dan niet. Blijf trouw aan jezelf.

Wil je meer weten over netwerken? Of over verkopen? Neem dan eens een kijkje op de site van Jan-Willem Seip. Die weet er niet alleen veel van, hij geeft ook veel gratis tips in artikelen en video’s.


Lees ook op deze site:
12 tips voor het schrijven van een succesvol persbericht
7 tips om de juiste domeinnaam te kiezen
Een huisstijl voor je bedrijf laten ontwerpen


Als het goed is heb je nu in je ondernemingsplan staan:
  • Samenvatting (later in te vullen)
  • persoonlijke gegevens
  • persoonlijke sterktes en zwaktes
  • het idee
  • het ondernemingsdoel
  • de rechtsvorm
  • de vestigingsplaats
  • benodigde vergunningen en diploma’ s
  • het inschrijvingsnummer van het handelsregister
  • de marktgegevens
  • concurrentie-onderzoek
  • kansen en bedreigingen
  • het unieke product (propositie)
  • producten – doelgroepen
  • product – markt – combinatie
  • prijs, plaats, distributie, promotie