» » » 6 tips om als ondernemer slim in te spelen op feestdagen

6 tips om als ondernemer slim in te spelen op feestdagen

Geplaatst in: promotie & reclame | 0

Kerst, Sinterklaas, Vader- en Moederdag, Black Friday, we vieren doorgaans heel wat ‘feesten’. Voor heel wat bedrijven zijn dit interessante periodes voor de omzet. Toch blijken heel wat winkeliers geen extra aandacht aan marketing te besteden tijdens deze bijzondere dagen. Heeft je bedrijf deze troef nog niet uitgespeeld? Lees dan deze tips en haal voortaan het maximale uit feestdagen!

1. Trakteer je klanten op een cadeau

Wat hoort er nu echt bij een feest? Natuurlijk, een cadeau! Je klanten trakteren op iets leuks doet het altijd goed. En dat hoeft echt geen megagroot cadeau te zijn. Sterker nog, de waarde is nog niet zozeer van belang. Het is juist slim om voor een cadeau te gaan dat memorabel en praktisch is.

Denk out of the box en zorg dat het cadeau aansluit bij wat je als bedrijf uitstraalt. Verkoop je bijvoorbeeld boeken en tijdschriften, wat dacht je dan van een boekenlegger? Bied je fotoproducten aan? Geef bijvoorbeeld een pocketversie van een fotoboek cadeau. Lever je diensten? Een fles wijn met een persoonlijk etiket doet het vaak goed. Klanten zullen dit waarderen. Bovendien vergroot je de kans op positieve mond-tot-mondreclame.

2. Stem je promotie af op het soort klant

Geef je een cadeau of werk je met een kortingsactie? Probeer je voordelen altijd af te stemmen op je doelgroep. Wil je bijvoorbeeld een cadeau geven? Dan kun je per cadeau meer besteden als je ‘duurzame klanten’ hebt. Voorbeeld: verkoop je dure telefoonabonnementen? Dan levert een klant je heel wat meer op dan wanneer je low-budget schoenen verkoopt. Kortom, als je voor een verbintenis op lange termijn gaat, dan heb je over het algemeen meer troeven nodig om de potentiële klant te overtuigen om voor jou te kiezen of om bij jou te blijven.

Het is niet alleen slim om de productcategorie in het achterhoofd te houden bij het bedenken van je communicatie, ook het type klant dat je probeert tevreden te stellen is van belang. Houd altijd rekening met de aanpak van nieuwe klanten tegenover bestaande klanten. Van de ene kant is het natuurlijk slim om nieuwe klanten in te pakken met een mooi welkomstaanbod, maar van de andere kant wil je bestaande klanten niet verwaarlozen. Ga op zoek naar de ideale mix voor jouw bedrijf.

3. Stem je promotie af op de feestdag

Dat Sinterklaas een andere aanpak vereist dan Vader- of Moederdag, dat hoeven we je natuurlijk niet uit te leggen. Wel is het belangrijk om goed na te denken welke feestdagen het beste aansluiten bij jouw producten of diensten. Een speelgoedwinkel is natuurlijk perfect voor de communieperiode en de eindejaarsperiode, terwijl een aanbieder van bloemen perfect inspeelt op Moederdag en een drankenwinkel dan juist weer op Vaderdag.

Denk daarnaast na over de populariteit van bepaalde feestdagen. Is Sinterklaas nog wel zo belangrijk voor jouw omzet, zet je liever in op kerst of kies je voor de gehele eindejaarsperiode? Ook de ‘onbekendere’ feesten worden steeds populairder. Zo is er bijvoorbeeld de afgelopen jaren een enorme opkomst qua marketing tijdens Black Friday België. Houd daarom trends en ontwikkelingen in de gaten en zorg dat je er op het juiste moment op in speelt.

4. Een visuele aanpassing aan de feestdagen

Het is feest en jij wilt dat uitstralen. Daarom pas je je visuals aan, zodat mensen direct een feestgevoel krijgen bij het zien van jouw marketingmateriaal. Wat dacht je van banners op je website of gethematiseerd inpakpapier? Vergeet ook zeker je social media niet! Je kunt hiermee perfect inspelen op bijvoorbeeld Sinterklaas, Pasen of het Cyber weekend. Maak je volgers alvast vooraf warm met een voorproefje van wat komen gaat, zoals de promoties die ze kunnen verwachten.

Verkoop je producten die perfect zijn als cadeau voor een bepaald feest? Zet ze in de spotlights om ze een boost te geven. Zo toon je ze bijvoorbeeld op de homepage van je webshop. Verkoop je cadeaubonnen? Een ideaal cadeau voor iedereen die niet weet wat hij of zij cadeau moet geven. Zorg dat de klant niet na hoeft te denken over een cadeau, maar dat het letterlijk in de schoot geworpen wordt. Zo, laat die sales maar binnenstromen!

5. Zorg dat je gezien wordt

Je hebt leuke promoties bedacht, je website en/of winkel zien er picobello uit en je voorraad is aangevuld… Je denkt klaar te zijn voor de feestdagen. Heb je echter al nagedacht hoe jij deze promotie zo ver mogelijk gaat verspreiden? Begin met sterke zoekmachinemarketing. Hoe? Door te kijken welke keywords hoog ranken en die in je promotie te gebruiken.

Kijk bovendien verder dan je neus lang is, want ook anderen kunnen heel wat voor je betekenen. Er zijn genoeg opties, ook al heb je geen tot weinig budget. Schrijf bijvoorbeeld een interessant persbericht over cijfers en trends. Je kunt ook direct een samenwerking aangaan met een influencer. Je kunt bijvoorbeeld een blogger aanschrijven voor een review in ruil voor een gratis product of dienst. Laat de blogger in zijn of haar bericht dan direct je ‘feestdagenpromotie’ melden.

6. Maak zelf ook gebruik van feestdagen

Al je promoties afgestemd op de feestdagen? Je bent niet de enige! Zelf kun je namelijk ook heel wat voordeel behalen. Je moet toch ook inkopen doen? Kijk of je zelf korting kunt scoren bij een van je contacten waar je altijd inkopen doet. Verder is een feestdag perfect voor het aanschaffen van ‘kantoorartikelen’, zoals pennen, notitieblokken, computers, vaatwastabletten en zelfs wc-papier. Je hebt het toch een keer nodig, dus waarom niet nu?

Deel dit artikel:

Laat een Reactie Achter