Reclame maken is vaak zendgedrag. Je stuurt een zo aantrekkelijk mogelijke boodschap uit, of je werkt aan je naamsbekendheid. Lokale bedrijven zijn vaak in eerste instantie gestoeld op klandizie uit de regio en bouwen op die manier binnen de gemeenschap naam op. Dat betekent ook dat de lokale gemeenschap eraan meegewerkt heeft om het bedrijf te maken tot wat het is. Als ondernemer kun je die steun terugbetalen door af en toe met een initiatief te komen ten behoeve van de lokale gemeenschap. Niet alleen geef je daarmee wat terug aan de gemeenschap, je maakt je er ook nog eens extra geliefd mee. We geven een aantal voorbeeld van zulke initiatieven.
IJsbaan organiseren
Nederland is een schaatsland. Althans, daar houden we ons nog steeds aan vast, ondanks het feit dat onze winters zelden nog dusdanig zijn dat er goed geschaatst kan worden op natuurijs. Desondanks leren veel kinderen nog steeds schaatsen en is het kunnen schaatsen iets waar ze ieder jaar weer naar uitkijken. Jij kunt als ondernemer, al dan niet in samenwerking met andere ondernemers, een ijsbaan organiseren om jouw lokale gemeenschap dat plezier te bieden. Een dergelijke recreatie ijsbaan wordt altijd goed bezocht door de lokale bevolking en vormt een gezellige plek om samen te komen tijdens de koudere tijden van het jaar. Voor een goed georganiseerde ijsbaan kun je terecht bij Ice World.
Markt organiseren
Naast het organiseren van een ijsbaan, zijn er natuurlijk ook andere evenementen die je als ondernemer kunt opzetten of helpen opzetten ter vermaak van de lokale gemeenschap. Zo kun je een bijzondere markt organiseren, zoals een kerstmarkt of een braderie. Daarbij kun je ook voor live muziek en andere optredens zorgen. Ook hiermee bied je een plek voor inwoners om samen te komen en samen met de eigen gemeenschap plezier te hebben.
Noodlijdende voorziening steunen
In relatief kleine gemeenschappen hebben bepaalde voorzieningen het vaak moeilijk om het hoofd overeind te houden. Of het nu om een lokale bibliotheek gaat, een zwembad, een sociëteit of de lokale kerk, allemaal maken ze onderdeel uit van de gemeenschap maar moeten ze veel moeite doen om het hoofd boven water te houden. Als succesvol ondernemer kun je de helpende hand bieden met een financiële gift, waardoor zo’n voorziening weer een tijd langer door kan. Zo lever je een belangrijke bijdrage aan het in stand houden van je lokale gemeenschap.
Lokale vereniging steunen
Lokale verenigingen, zoals sportclubs, orkesten of de lokale harmonie hebben het vaak ook niet makkelijk om alles financieel rond te krijgen. Gemeenten moeten vaak zo scherp aan de wind zeilen in deze tijden dat ze niet in staat zijn of bereid zijn om een stapje extra te zetten om zulke verenigingen uit de brand te helpen. Als geslaagde lokale ondernemer kun je overwegen om voor suikeroom te spelen, te sponsoren of een eenmalige gift te doen. Wanneer er ‘rivaliserende’ verenigingen zijn, bijvoorbeeld twee verschillende voetbalclubs, moet je hier natuurlijk wel even goed over nadenken. Steun bieden aan de ene club en niet aan de andere club kan je ook potentiële klanten en draagvlak kosten bij een deel van de lokale gemeenschap.
Andere ondernemers steunen in tijden van crisis
Vooral in de huidige tijd van de coronacrisis hebben veel ondernemers het moeilijk, waaronder zeker ook veel lokale ondernemers. Het risico bestaat dat de een na de andere failliet gaat wegens het gebrek aan klandizie. Het gevolg daarvan kan zijn dat je lokale gemeenschap nauwelijks winkels, horeca of andere bedrijven overhoudt. Heb jij wel een flinke buffer, dan kun je overwegen of je iets kunt doen om die andere ondernemers door de crisis heen te trekken met wat financiële bijstand. Help het lokale café, restaurant of een winkel die door de verschuiving naar online shoppen tijdens de coronacrisis nauwelijks nog inkomsten heeft.
Doneer diensten of producten
Lever jij diensten of producten waar ook in de lokale gemeenschap behoefte is? Doneer dan een keer wat van deze diensten of producten aan een instelling die de hulp wel kan gebruiken. Bijvoorbeeld een lokale school, een vereniging, een bibliotheek of de kerk. Tastbare zaken doen het altijd goed, omdat ze een blijvende herinnering aan jouw steun zijn. Natuurlijk staat je eigen belang op de tweede plaats, maar een win-winsituatie is uiteraard een ideale uitkomst.