De wereld om ons heen digitaliseert in hoog tempo. Het afgelopen decennium heeft de communicatie tussen bedrijven en klanten een grote verandering doorgemaakt. Steeds meer (voornamelijk commerciële) bedrijven zijn overgestapt van papieren post op digitale communicatie via persoonlijke accounts of email, en zelfs overheidsinstellingen zijn aan het experimenteren met een mix of combinatie van beide communicatiemiddelen. Toch heeft het versturen van post op papier een aantal voordelen. Hieronder beschrijven we er vijf.
Niet iedereen werkt al digitaal
Hoewel de jongere generaties steeds meer opgegroeid zijn in een digitale wereld, zijn er nog steeds ouderen die niet digitaal willen of kunnen communiceren met bedrijven. In een land zoals Nederland waar vergrijzing een belangrijk issue is, moet hier zeker rekening mee gehouden worden.
Onbekende geadresseerden aanschrijven
Online marketing kan zich door middel van big data steeds beter richten op bepaalde doelgroepen. Vooral groot regionaal bereik van een doelgroep online is echter nog steeds een grote uitdaging. Een effectiever en efficiënter alternatief is briefpapier drukken met je bedrijfsgegevens en boodschap, en dit huis-aan-huis laten bezorgen.
Post krijgt meer aandacht dan e-mail
Heb je het bij jezelf of anderen wel eens gemerkt? Een mailtje wordt altijd maar vluchtig gelezen, als het al opvalt tussen de vele andere mails die in je mailbox belanden iedere dag, als het al niet per ongeluk in de spambox terechtgekomen is. Door een overload aan online reclame worden bijvoorbeeld banners daarnaast bijvoorbeeld veel minder bewust opgemerkt dan een papieren reclamefolder.
Bij digitale post kans op hacken en misbruik
Belangrijke reden waarom de overheid zo voorzichtig te werk gaat met de overstap op digitale communicatie met burgers, is de kans op het hacken hiervan. Doordat de overheid geen grip heeft op de veiligheid van het gehele communicatietraject (op een computer van een burger kunnen bijvoorbeeld allerlei virussen zitten waardoor onbevoegden toegang hebben tot alle verzonden of opgeslagen data) heeft papieren post in het geval van privacygevoelige informatie papieren post nog steeds de voorkeur.
Ingewikkelde zaken helder uitleggen
Zelfs mensen die veelal digitaal werken kennen het: hoe fijn is het niet om ingewikkelde zaken op een kladpapier te kunnen schrijven. Even snel een overzichtje maken, een lijstje waarin gemakkelijk dingen geschrapt kunnen worden of waaraan toevoegingen gedaan kunnen worden. Informatie op papier wordt vaker uitvoerig bestudeerd, en er kunnen eenvoudiger opmerkingen bij geplaatst worden.
Je ziet waarom papieren post zeker de komende jaren nog niet geheel uitgebannen zal worden, al zal er op den duur toch wel steeds meer op digitale communicatie overgestapt worden.