Als je op zoek bent naar manieren om klanten jouw winkel in te krijgen, is de etalage van groot belang. De beste winkeliers trekken de aandacht van voorbijgangers met een unieke etalage, brengen duidelijk en beknopt een boodschap over en overtuigen de klant om niet naar een andere winkel te gaan. Wil jij weten hoe je dit ook kunt doen? Wij geven je vijf tips over hoe je jouw etalage laat opvallen.
Hoe maak je de beste etalage?
De etalage is jouw eerste kans om een klant binnen te krijgen. De boodschap die een etalage uitstraalt is belangrijk. Een aantrekkelijke etalage zorgt voor gemiddeld 10% tot 15% meer klanten. Etalages die mensen een “goed gevoel” geven blijken zelfs de koopintentie van klanten te verhogen. Denk dus aan de boodschap die je wilt overbrengen naar jouw potentiële klant. Jouw etalage moet een samenhangend geheel zijn. Een onsamenhangende display leidt immers alleen maar af. Een sterk, op kleur afgestemd thema werpt zijn vruchten af. Kies een paar kern kleuren en maak een selectie van de beste producten die jij in de winkel hebt.
Verder is het belangrijk de ruimte goed te benutten, gebruik alle ruimte die jij hebt. Jouw belangrijkste producten moeten natuurlijk direct in de blikrichting van de klant staan, maar het is ook van belang om de rest van de ruimte niet te verwaarlozen. Maak de hele etalage interessant. Vergeet niet dat de ooghoogte vanaf de stoep buiten, anders is dan de ooghoogte binnen.
Een aantal fundamentele ontwerpregels
Houd rekening met kleur, vormen, grootte en de beschikbare ruimte. Probeer alles in harmonie en evenwicht te houden. Verlichting is krachtig, zelfs ’s nachts, en kan producten of boodschappen accentueren om klanten aan te moedigen de volgende dag terug te komen.
Vergeet ook niet hoe de rest van de straat eruit ziet. Als je wilt dat jouw etalage opvalt, dan moet je anders zijn dan jouw buren. Als andere winkels in de buurt druk en rommelig zijn, probeer het dan eenvoudig te houden met een enkele boodschap op een raam sticker. Kies kleuren die contrasteren met het gebruikelijke kleurenpalet. Zo laat je jouw etalage snel opvallen.
Een ander belangrijk onderdeel is te weten wie jouw doelgroep is. Je wilt natuurlijk de juiste mensen aantrekken. Als jouw doelgroep bijvoorbeeld gevoelig is voor kortingen, haal dan het maximale uit die boodschap met professionele raam stickers en displays met de belangrijkste aanbiedingen. Denk bijvoorbeeld aan een opvallende sticker met de tekst sale of een kortingspercentage.
5 Tips voor etalages
Hier lees je een paar snelle tips die direct kunt toepassen voor jouw etalage:
- Maak de ramen regelmatig schoon, zowel van binnen als van buiten. Verwijder alle vlekken of resten van eerdere uitingen en bereid de etalage voor op jouw volgende set promotionele etalagestickers.
- Houd de focus op de producten die je het meest wilt verkopen. Je kunt stickers gebruiken om die belangrijke producten extra onder de aandacht te brengen.
- Vergeet niet om duidelijke prijzen te tonen. Zorg ervoor dat alle prijzen duidelijk worden weergegeven en dat je voldoende voorraad hebt van de artikelen die worden tentoongesteld om teleurgestelde klanten te voorkomen.
- Wees uniek en trek de aandacht van de langslopende mensen. Etalagestickers zijn al jarenlang een goede manier om klanten aan te trekken.
- Neem snel contact op met een professional om de beste stickers te laten drukken. Zo weet je zeker dat je de juiste stickers gebruikt voor jouw etalage. Klik voor meer informatie op de volgende link: stickers laten drukken.