Home » Ondernemersnieuws » financiën » 5 tips om klanten sneller te laten betalen

5 tips om klanten sneller te laten betalen

Geplaatst in: financiën

Hoewel de economie op volle toeren draait, worstelen veel bedrijven nog altijd op financieel gebied. Een oorzaak die veel wordt genoemd is het slechte betalingsgedrag van klanten. Er gaat vaak veel tijd en energie zitten in het herinneren van klanten. Er zijn zaken waarmee je klanten aanzet tot sneller betalen. Van het maken van de factuur tot een incassobureau inschakelen, we hebben vijf tips om klanten sneller te laten betalen.

Tip 1: Overzichtelijke factuur

De mens heeft over het algemeen een korte aandachtspanne. Oftewel, hij neemt maar kort de tijd om informatie te doorgronden. Zorg daarom voor een overzichtelijke factuur. Zorg dat de cruciale informatie het meest opvalt. Dus het eindbedrag, rekeningnummer, ordernummer van de klant en de uiterlijke betaaldatum moet in één oogopslag te zien zijn. Hoe sneller de betalingsinformatie is af te lezen, hoe sneller de klant de factuur kan verwerken.

Tip 2: Betalingskorting

Bedrijven die veel facturen versturen zijn vaak ook veel tijd kwijt met het nabellen van facturen. Als je marge het toelaat, is het een idee om een betalingskorting te bieden. Een goede methode is twee of drie procent korting te geven wanneer de klant binnen acht dagen betaalt. Dit kost je wel wat omzet, maar het scheelt je enorm veel tijd omdat je klanten niet steeds hoeft te benaderen over het betalen van de facturen.

Tip 3: Betalingstermijn handhaven

Als een klant niet binnen de betalingstermijn betaalt, moet je direct actie ondernemen. Het gebeurt zo vaak dat een niet betaalde factuur zo lang blijft liggen, dat er na maanden een deal gesloten wordt met de klant over het te betalen bedrag. Vaak is dit een ongegrond compromis omdat niemand meer alle details en afspraken weet. Bel een klant direct op als de factuur niet op tijd is betaald. In de helft van de gevallen zijn ze het vergeten of niet aan toegekomen en wordt er direct betaalt.

Tip 4: Betalingsregeling

Er kunnen genoeg redenen zijn voor klanten om niet te betalen. Vraag er bij een klant naar, want het kan goed zijn dat ze een cashflow probleem hebben. Spreek dan een nieuwe betalingstermijn af of kom een regeling overeen waarbij de klant in delen betaalt. Je kunt een bedrijf er enorm mee helpen door ze meer tijd te geven. Bovendien weet je dan waarom het langer duurt en kost het minder energie dan steeds maar te moeten vragen om geld.

Tip 5: Schakel incassobureau in

Wanneer iemand voorstelt om een incassobureau in te schakelen wordt dit vaak als agressief ervaren. Maar incasso is juist een mooie oplossing voor beide partijen. Als schuldeiser hoef je de klant niet persoonlijk te confronteren en het scheelt je veel tijd. Als klant is het eenvoudiger om een regeling te treffen met een incassobureau dan met een leverancier die al jaren kent. In de meeste gevallen is het een winsituatie voor beide partijen.

Het is lastig als je steeds achter betalingen aan moet bellen. Bekijk daarom eens goed wat je zelf kunt om het de klant makkelijker te maken. Als een klant achterblijft met betalen is het belangrijk dat je dit snel ter sprake brengt. En wees niet bang om een incassobureau in te schakelen, beide partijen zijn hier mee geholpen.