Home » Ondernemersnieuws » algemeen » 5 tips om jezelf als ondernemer in de markt te zetten

5 tips om jezelf als ondernemer in de markt te zetten

Geplaatst in: algemeen

Als ondernemer moet je gezien worden. Als je niet zichtbaar bent, dan weten mensen niet dat je bestaat en dat je misschien wel die diensten kunt leveren die zij nodig hebben. Je moet jezelf dus echt in de markt zetten, ook als dat ongemakkelijk voelt of niet direct het resultaat oplevert dat je wilt. Hoe je dat aanpakt? Wij hebben 5 tips voor je op een rijtje gezet.

1. Zorg voor een goede voorbereiding
Werknemer ben je tijdens kantooruren, ondernemer ben je altijd. Op elk moment kunnen zich kansen voordoen om jezelf en je bedrijf in de markt te zetten. Zorg dus dat je voorbereid bent. Denk na over een ‘elevator pitch’, waarmee je in een paar zinnen op een overtuigende manier duidelijk maakt wie je bent, wat je doet en wat je voor een ander kunt betekenen. Zorg voor een uitstraling die past bij je bedrijf en voer die uitstraling consequent door in al je uitingen, van je kleding tot je briefpapier en van je vervoersmiddel tot je website.

2. Ga netwerken
Succesvolle ondernemers komen over het algemeen niet uit de lucht vallen. Ze doen het goed, omdat hen iets gegund wordt. Als je wilt dat mensen jou ook iets gunnen, dan moet je ervoor zorgen dat ze je kennen. Grijp daarom elke mogelijkheid aan om te netwerken en houd daarbij voor ogen dat netwerken het opbouwen van een relatie is, niet het sluiten van een (eenmalige) deal. Je kunt netwerken in je naaste omgeving, maar je kunt ook speciale netwerkbijeenkomsten bijwonen.

3. Doe mee aan een beurs
Jaarlijks worden in Nederland talloze beurzen voor ondernemers gehouden. Zo’n beurs biedt je een uitgelezen kans om je bedrijf aan een groot publiek te presenteren. Zorg voor een mooi standontwerp, zodat mensen vanzelf op je afkomen. Zo krijg je volop de mogelijkheid je verhaal te vertellen. Geef de mensen na hun bezoek nog een kleinigheidje mee waardoor je ook na de beurs nog zichtbaar bent, soms zelfs bij meer mensen dan je in eerste instantie gedacht had.

4. Besteed aandacht aan je website
Veel potentiële klanten zoeken via internet naar een passende dienstverlener. Daarom is het belangrijk om voldoende aandacht aan je website te besteden. Zorg ervoor dat de website er professioneel uitziet en dat duidelijk wordt wat jij voor je klant kunt betekenen. Laat je website daarnaast optimaliseren voor de zoekmachine, zodat je website een hogere positie inneemt bij de zoekresultaten. Ook op die manier bereik je een groter publiek.

5. Waardeer bestaande klanten
Natuurlijk is het belangrijk om nieuwe klanten te vinden. Die kunnen zorgen voor groei. Toch is het minstens zo belangrijk om te investeren in bestaande klanten. Behandel ze minstens zo goed als nieuwe klanten, het liefst zelfs nog beter. Zo vergroot je de kans dat ze trouw aan je blijven én geef je hen voldoende redenen om jou aan te bevelen bij hun relaties. Je bestaande klanten goed behandelen doe je door je afspraken na te komen, ze niet (te) lang te laten wachten en door af en toe eens een leuke actie op touw te zetten, waarbij je je trouwe klanten in het zonnetje zet.