Hoewel je als ondernemer vast in je online marketing investeert, mag ook de offline marketing zeker niet vergeten worden. Zowel binnen je onderneming (waar een toffe reclame poster ophangen voor een leuke manier van communicatie zorgt) als buiten de muren van je onderneming is het belangrijk om fysiek aanwezig te zijn. Niet op social media: maar gewoon, met een poster aan de muren.
Maar hoe zorg je er nu voor dat je effectieve posters ontwerpt? We zetten een aantal tips voor je op een rijtje.
- Wat is je doel?
Iedere poster heeft een doel. Wil je nieuwe klanten aanspreken, huidige klanten belonen of meer herkenbaarheid verkrijgen? Bepaal wat je doel is en wat je met de poster wilt bereiken. Een poster met als doel ‘informeren’ ziet er natuurlijk anders uit dan een poster met als doel ‘overhalen’. - De locatie
Waar komt de poster te hangen? Je spreekt je doelgroep natuurlijk aan op locaties waar zij veel komen. Thuisblijvende moeders spreek je bijvoorbeeld eerder aan in de supermarkt dan op een vergaderlocatie. Zorg dat het ontwerp van je poster binnen de locatie past en je doelgroep op een doeltreffende manier aanspreekt. Je kunt zelfs proberen een koppeling te maken tussen de locatie van de poster en de boodschap op de poster. “Klaar met de boodschappen?” in de supermarkt bijvoorbeeld. - Het design
Ook bij het design houdt je de locatie en je doelgroep in de gaten. De perfecte poster heeft natuurlijk een design dat tot in de puntjes verzorgd is. Spreek je doelgroep aan met een stijl die zowel bij hun als bij je onderneming past. Ben je zelf geen designer? Overweeg het design dan uit handen te geven bij een professioneel designer. Zo weet je zeker dat de prints er ook op groot formaat goed uit zien en dat je de juiste boodschap uitstraalt. - Korte, pakkende tekst
Zorg daarnaast voor een korte, pakkende tekst. Een poster met hele alinea’s aan tekst zal niet snel gelezen worden: sterker nog, de kans is groot dat die poster geheel wordt genegeerd. Zorg dat je tekst kort en aansprekend blijft. Kijk eventueel of je de doelgroep rechtstreeks aan kunt spreken en vervolgens met een pakkende ‘call to action’ binnen kunt slepen. Less is more! - Maak eerst een schets
Meteen aan het ontwerpen gaan zorgt ervoor dat je jouw eindresultaat waarschijnlijk meerdere keren verandert. Maak dus eerst een schets, brainstorm met medewerkers of bekenden en ga vervolgens met een designer zitten om een eindresultaat te definiëren.