Heb je een uniek product of een unieke dienst, steek dat dan niet onder stoelen of banken! Je dient je ergens mee te onderscheiden om een plaats op de markt te verdienen. Niemand is geïnteresseerd in kledingwinkel nummer zoveel, of in een webbouwer die kan wat iedereen kan. Je bent of beter, of goedkoper, of sneller, of flexibeler, enzovoort. Kijk ook nog eens naar de markt. Is er behoefte aan je product? Starten is niet zo moeilijk, iedereen gunt je die eerste paar bezoeken of opdrachten. Pas daarna wordt het moeilijk, want dan ben je geen starter meer maar één van de zovelen. Wat is een uniek product?
googletag.cmd.push(function(){googletag.display('div-gpt-ad-1508487-3');});
Positionering
Laten we eerlijk zijn: de meeste producten zijn helemaal niet uniek. Punica bijvoorbeeld is (was?) dat ook niet, maar het is wel een daverend succes. Het geheim zit ‘ m in de positionering. Vruchtensappen zijn gezond, maar zoet. Frisdranken zijn fris, maar niet gezond. De claim van Punica is: gezond én fris. …Zo simpel kan het leven zijn… Het gaat erom onderscheidend te zijn. Bla, bla als ‘ service’ en ‘ klantgericht’ is dat niet. Heb je niet het geluk een uniek product in handen te hebben, zeg dan wat je wilt bereiken: ” Mijn kledingzaak maakt van vrouwen dames”. Of: ” Wij maken geen websites, wij bereiken doelgroepen.” Maar je moet natuurlijk wel weten wat je zegt… anders werkt het als een boemerang.
Je product en de doelgroep(en)
Natuurlijk wil je je product of dienst aan zoveel mogelijk mensen verkopen. Maar als je het zo algemeen stelt gaat dat niet lukken. Het is zaak je doelgroep zo nauwkeurig mogelijk te definiëren. Dus: ondernemingen in Nederland met tussen de 20 en 50 werknemers. Of: tweeverdieners in de leeftijd tussen 25 en 35 jaar. Hoe nauwkeuriger je hiermee bent, des te makkelijker is het straks om je communicatie in gang te zetten. Hier een voorbeeld:
Mijn doelgroep is de vrouw tussen 25 en 35 jaar. Zij woont in de stad, houdt van werken, uitgaan en shoppen. Zij nadert het hoogtepunt van haar carrière. Voor kinderen is het (nog) geen tijd. Zij kleedt zich graag modieus, heeft een uitgebreide garderobe en is bereid om te betalen voor exclusiviteit. Zij hecht waarde aan merken en aan een strikt persoonlijke, eerlijke advisering. Zij leest bladen als Beau Monde en Villa d’ Arte, televisie kijkt ze alleen zappend, ‘ s avonds laat. Politiek staat zij rechts van het midden. Haar inkomen is tweemaal modaal of meer.
Meer producten, meer doelgroepen
Je hebt vaker te maken met meerdere doelgroepen dan je misschien denkt. Stel dat je een broodjeszaak begint in Arnhem. Moet je je doelgroep dan definiëren als ‘de Arnhemmers’ ? Liever niet, want het is wat algemeen. Je kunt heel goed onderscheid maken tussen het winkelend publiek, medewerkers van bedrijven die een lunch komen gebruiken (of halen) en scholieren die na schooltijd een broodje hamburger nuttigen. Zo heb je dus drie doelgroepen en misschien kun je er zelf nog meer verzinnen. Als je straks gaat kijken naar de combinatie tussen product en markt (stap 6) is het van veel belang dat je de verschillende doelgroepen goed in kaart hebt gebracht.
Als het goed is heb je nu in je ondernemingsplan staan:
- Samenvatting (later in te vullen)
- persoonlijke gegevens
- persoonlijke sterktes en zwaktes
- het idee
- het ondernemingsdoel
- de rechtsvorm
- de vestigingsplaats
- benodigde vergunningen en diploma’ s
- het inschrijvingsnummer van het handelsregister
- de marktgegevens
- concurrentie-onderzoek
- kansen en bedreigingen
- het unieke product (propositie)
- producten – doelgroepen